[PDF] Cos Il Populismo - eBooks Review

Cos Il Populismo


Cos Il Populismo
DOWNLOAD

Download Cos Il Populismo PDF/ePub or read online books in Mobi eBooks. Click Download or Read Online button to get Cos Il Populismo book now. This website allows unlimited access to, at the time of writing, more than 1.5 million titles, including hundreds of thousands of titles in various foreign languages. If the content not found or just blank you must refresh this page



Cos Il Populismo


Cos Il Populismo
DOWNLOAD
Author : Jan-Werner Müller
language : it
Publisher: EGEA spa
Release Date : 2023-01-25T00:00:00+01:00

Cos Il Populismo written by Jan-Werner Müller and has been published by EGEA spa this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2023-01-25T00:00:00+01:00 with Social Science categories.


Il populismo è un fenomeno che divide e impone di schierarsi. Come altre categorie politiche, è controversa e polemica: se ne servono leader e partiti centristi per accusare idee e movimenti di destra come di sinistra, facendo dell’opposizione al populismo la bandiera per accreditarsi come moderati presso gli elettori. Il problema è che il populismo vanifica ogni pretesa di moderazione, radicalizza la sfera politica rendendo tutti populisti, se non altro nella propaganda e nello stile del discorso, opposizionale e intollerante. Al cuore del populismo vi è infatti un rifiuto del pluralismo: ciò in base a cui i populisti intendono governare è la pretesa di una rappresentanza morale esclusiva di quello che essi considerano «il popolo vero». E se la discussione «sul» populismo rischia di diventare una discussione «pro» o «contro» di esso, il libro di Müller ha il merito di aver contribuito a rendere la categoria del populismo meno aleatoria. Diventato un classico tra gli studi contemporanei e qui riproposto con una nuova Prefazione dell’Autore e un nuovo saggio di Nadia Urbinati, il libro ci mostra come il populismo sia anche e prima di tutto una strategia di potere e ci invita a pensare alla politica democratica non solo come competizione per conquistare la maggioranza ma anche come dialettica politica tra posizioni diverse. Perché la vera questione, oggi, è in quale relazione il populismo si trovi rispetto alla democrazia, della cui linfa si nutre senza tuttavia nutrirla a sua volta.



Populismo


Populismo
DOWNLOAD
Author : Cas Mudde
language : it
Publisher: Mimesis
Release Date : 2020-02-04T00:00:00+01:00

Populismo written by Cas Mudde and has been published by Mimesis this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2020-02-04T00:00:00+01:00 with Political Science categories.


Il populismo è un concetto centrale per la comprensione della politica contemporanea, ma il termine è usato in modo caotico nel dibattito pubblico. Che cos’è realmente il populismo? E qual è il suo rapporto con la democrazia? Cas Mudde e Cristóbal Rovira Kaltwasser affrontano queste domande presentando il populismo come una ideologia che divide la società in due fronti antagonisti, il “popolo puro” contro “l’élite corrotta”, e che esalta, innanzitutto, il principio della sovranità popolare. Il volume offre una rapida e utile guida alla comprensione di questa ideologia attraverso una mappatura degli attori populisti dell’età contemporanea in Europa, America Latina e Stati Uniti. Comparando i trend politici nei diversi contesti, gli autori sottolineano come il populismo, pur trattandosi di un fenomeno tipico delle democrazie, rappresenti una sfida decisiva per le democrazie liberal-rappresentative, in particolare la legittimità delle istituzioni politiche e la tutela delle minoranze.



Understanding The Populist Shift


Understanding The Populist Shift
DOWNLOAD
Author : Gabriella Lazaridis
language : en
Publisher: Routledge
Release Date : 2016-11-10

Understanding The Populist Shift written by Gabriella Lazaridis and has been published by Routledge this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2016-11-10 with Political Science categories.


During the European elections of 2014, one of the main issues raised by the media was the electoral performance of so called ‘populist parties’. The electorate confirmed its deep dissatisfaction with mainstream political parties, voting for far right parties in parliamentary elections in Northern Europe (Austria, Denmark, Sweden), Eastern Europe (Hungary, where the deeply anti-Semitic Jobbik party gained votes) and in France (where the French National Front won about a quarter of the vote), while in the Southern European countries, battered by austerity policies, it was the radical right and left in Greece (Golden Dawn and Syriza) and the radical left in Spain (Podemos) that obtained excellent scores. This book examines the growing trend towards far and extreme right populism that has emerged prominently in Northern (Finland), Western (Austria, Denmark, France, the UK), Southern (Greece, Italy) and Central/Eastern Europe (Slovenia, Bulgaria) since the 1990s. Providing a critical understanding of current European trends and analysing the complex phenomena covered by the notion of populism, this book will be of interest to students and scholars researching right-wing politics, as well as European politics more generally.



Populismo


Populismo
DOWNLOAD
Author : Alain de Benoist
language : it
Publisher: Arianna Editrice
Release Date : 2018-06-15

Populismo written by Alain de Benoist and has been published by Arianna Editrice this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2018-06-15 with Political Science categories.


La Brexit in Inghilterra, l’elezione di Donald Trump negli Stati Uniti, il crollo del consenso ai partiti storici in Francia nonché la vocazione maggioritaria di movimenti politici non istituzionali in Italia, in Spagna e in altri Paesi occidentali, dimostrano la centralità del fenomeno populista nel nostro presente. La diffidenza crescente, in fasce di popolazione sempre più ampie, verso i partiti, il ceto politico e le classi dirigenti a beneficio di movimenti definiti “populisti”, è indubbiamente il fatto più rilevante delle trasformazioni del panorama politico avvenute negli ultimi decenni. La distanza tra il popolo e la nuova classe dominante aumenta sempre di più e la disaffezione al voto si sta trasformando in una vera e propria astensione di massa. Ovunque emergono nuove divisioni, a rendere superata la vecchia contrapposizione destra/sinistra, che lascia il posto a un contrasto in divenire tra la richiesta di partecipazione e la deriva oligarchica dei governi, tra le culture comunitarie e l’individualismo liberale. Ma che cos’è esattamente il “populismo”? Un sintomo della crisi generale del principio di rappresentanza e legittimità delle istituzioni? Un’ideologia? Una mentalità e uno stile politico? Oppure è fondamentalmente la manifestazione di una richiesta di democrazia, di fronte a governi tecnocratici che pretendono paradossalmente di “governare senza il popolo”. ?A tali domande risponde quest’opera di Alain de Benoist, che parte dall’attualità più immediata per individuare le poste in gioco politiche, sociologiche e filosofiche di un dibattito fondamentale per comprendere il passaggio epocale cui stiamo assistendo. L'autore: Alain De Benoist, tra i più significativi pensatori europei, scrittore, saggista, filosofo e noto conferenziere, ha scritto più di 80 libri e oltre 2000 articoli, oggi tradotti in una quindicina di lingue. Con Arianna Editrice ha già pubblicato Comunismo e nazismo. 25 riflessioni sul totalitarismo del XX secolo, La “Nuova Evangelizzazione” dell’Europa, Comunità e Decrescita, Oltre il Moderno, Sull’orlo del baratro, La fine della Sovranità e Il trattato transatlantico.



Dai Fascismi Ai Populismi


Dai Fascismi Ai Populismi
DOWNLOAD
Author : Federico Finchelstein
language : it
Publisher: Donzelli Editore
Release Date : 2019-05-02T00:00:00+02:00

Dai Fascismi Ai Populismi written by Federico Finchelstein and has been published by Donzelli Editore this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2019-05-02T00:00:00+02:00 with History categories.


Cos’è il fascismo? E il populismo? Che rapporto hanno dal punto di vista storico e teorico? Possiamo definire fascisti Donald Trump o Matteo Salvini, oppure bollare come populisti politici di destra o di sinistra come Hugo Chávez e Marine Le Pen? In una sintesi di rara efficacia e completezza, lo storico argentino Federico Finchelstein ripercorre la vicenda di questi concetti per rispondere a interrogativi divenuti quanto mai urgenti oggi che, con l’arrivo al potere dei movimenti populisti, è diffuso il timore di una degenerazione autoritaria della democrazia. «La storia che porta dal fascismo al populismo è essenziale per comprendere i processi politici a noi più vicini», avverte Finchelstein nell’introduzione scritta appositamente per l’edizione italiana. Fascismo e populismo, infatti, pur avendo una storia comune, hanno seguito due traiettorie diverse. Il fascismo è stato una forma di dittatura politica, spesso emersa dall’interno della democrazia con l’intento di annientarla. Il populismo invece è scaturito da altre esperienze autoritarie e nella maggior parte dei casi ha alterato i sistemi democratici, senza quasi mai arrivare a distruggerli. Il populismo contemporaneo – in Europa, negli Stati Uniti e in America Latina – è dunque una forma autoritaria di democrazia, che prospera in contesti di crisi politica, reale o percepita: pone un problema al contempo di scarsa rappresentanza politica, che induce la gente a ritenere che le proprie preoccupazioni siano ignorate dai governi, e di crescente disuguaglianza economica e sociale, che fomenta posizioni politiche radicali e nazionaliste. Con un approccio che fa dialogare passato e presente, Nord e Sud del mondo, Europa e Stati Uniti, l’analisi di Finchelstein ha il merito di guardare al fenomeno populista intrecciando i piani nazionale, transnazionale e internazionale, in una prospettiva storica ma avendo come orizzonte di riferimento il presente.



Cos Il Neo Populismo


Cos Il Neo Populismo
DOWNLOAD
Author : Germano Pezzoni
language : it
Publisher: Gruppo Albatros Il Filo
Release Date : 2018-01-09

Cos Il Neo Populismo written by Germano Pezzoni and has been published by Gruppo Albatros Il Filo this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2018-01-09 with Political Science categories.


In un periodo politico e sociale particolarmente complesso e a tratti nebuloso come quello che sta attraversando in questo momento l’Italia, il libro di Germano Pezzoni, Cos’è il Neo-Populismo, risulta essere estremamente chiaro ed utile per riuscire a comprendere efficacemente alcune importanti tematiche da cui dipendono gli aspetti economico-sociali (e non solo) del nostro Paese. Contestualizzando la situazione nazionale in un discorso più ampio di Politica storica, Germano Pezzoni centra perfettamente l’obiettivo di spiegare una realtà mutata e tuttora in costante mutamento, alla ricerca di una base di comprensione utile per una scelta ponderata e ragionata dell’agire individuale nel contesto di rappresentanza dell’elettorato.



The New Populism


The New Populism
DOWNLOAD
Author : Marco Revelli
language : en
Publisher: Verso Books
Release Date : 2019-07-02

The New Populism written by Marco Revelli and has been published by Verso Books this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2019-07-02 with Political Science categories.


The word 'populism' has come to cover all manner of sins. Yet despite the prevalence of its use, it is often difficult to understand what connects its various supposed expressions. From Syriza to Trump and from Podemos to Brexit, the electoral earthquakes of recent years have often been grouped under this term. But what actually defines 'populism'? Is it an ideology, a form of organisation, or a mentality? Marco Revelli seeks to answer this question by getting to grips with the historical dynamics of so-called 'populist' movements. While in the early days of democracy, populism sought to represent classes and social layers who asserted their political role for the first time, in today's post-democratic climate, it instead expresses the grievances of those who had until recently felt that they were included. Having lost their power, the disinherited embrace not a political alternative to -isms like liberalism or socialism, but a populist mood of discontent. The new populism is the 'formless form' that protest and grievance assume in the era of financialisation, in the era where the atomised masses lack voice or organisation. For Revelli, this new populism the child of an age in which the Left has been hollowed out and lost its capacity to offer an alternative.



Che Cos Il Populismo


Che Cos Il Populismo
DOWNLOAD
Author : Jan-Werner Müller
language : it
Publisher:
Release Date : 2023

Che Cos Il Populismo written by Jan-Werner Müller and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2023 with Political Science categories.




Populism And Contemporary Democracy In Europe


Populism And Contemporary Democracy In Europe
DOWNLOAD
Author : Josep Maria Castellà Andreu
language : en
Publisher: Springer Nature
Release Date : 2022-04-12

Populism And Contemporary Democracy In Europe written by Josep Maria Castellà Andreu and has been published by Springer Nature this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2022-04-12 with Political Science categories.


This book provides a comprehensive analysis of the impact of populism on the European democratic polity. In the last two decades, European democracies have come under strain amid growing populism. By asserting the superiority of the majority over the law, of direct democracy over representation, and claiming the necessity to defend national sovereignty against foreign interferences, the populist conception of democracy is in stark contrast with the longstanding Western notion of liberal democracy. This volume investigates populist attempts to radically change what Bobbio called the “rules of the game” of democracy from an eminently legal perspective. Weaving together normative and empirical analysis, the contributions focus on the institutions that have suffered the most from the rise of populism as well as those that have better resisted the populist tide. Special attention will be paid to the Venice Commission’s opinions and documents, as they represent the best European standards to evaluate the extent to which populism deviates from constitutional democracy requirements. The book also considers the responses of European States to the explosion of the COVID-19 pandemic. The COVID-19 pandemic has indeed been an accelerator of known and studied trends in most constitutional systems, such as the concentration of powers in the executive hands and the consequential loss of parliament's centrality. Various forms of populism across Europe have thus found an ideal breeding ground to implement their agenda of granting the executive broad regulatory and decision-making powers while loosening parliamentary and judicial checks. Against this backdrop, the book analyses how European democracies should adapt to the challenges posed by the pandemic, as this reflection can help respond to populist threats and propose a way forward for liberal democracy.



Il Populismo


Il Populismo
DOWNLOAD
Author : Loris Zanatta
language : it
Publisher:
Release Date : 2013

Il Populismo written by Loris Zanatta and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2013 with Political Science categories.