[PDF] La Soci T Cologique Et Ses Ennemis - eBooks Review

La Soci T Cologique Et Ses Ennemis


La Soci T Cologique Et Ses Ennemis
DOWNLOAD

Download La Soci T Cologique Et Ses Ennemis PDF/ePub or read online books in Mobi eBooks. Click Download or Read Online button to get La Soci T Cologique Et Ses Ennemis book now. This website allows unlimited access to, at the time of writing, more than 1.5 million titles, including hundreds of thousands of titles in various foreign languages. If the content not found or just blank you must refresh this page



La Soci T Cologique Et Ses Ennemis


La Soci T Cologique Et Ses Ennemis
DOWNLOAD
Author : Serge Audier
language : fr
Publisher: La Découverte
Release Date : 2017-03-16

La Soci T Cologique Et Ses Ennemis written by Serge Audier and has been published by La Découverte this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2017-03-16 with Nature categories.


Si les " ennemis " de la " société écologique " se trouvent assurément du côté des forces du capitalisme et du néolibéralisme, il ne faut pas oublier que la défense de l'environnement a par la suite été marginalisée, voire combattue par les courants dominants de la gauche, qui ont souvent vu dans les " amis de la nature " des réactionnaires romantiques et des adversaires du progrès social. Un livre essentiel pour comprendre et dénouer les blocages intellectuels qui caractérisent notre époque. Alors que monte la prise de conscience du péril environnemental, les obstacles à une véritable mutation écologique des sociétés contemporaines restent massifs et les modèles alternatifs peinent à s'imposer. Les traditions intellectuelles de la gauche semblent souvent impuissantes à apporter des réponses. Pire, n'ont-elles pas contribué, par leur culte des " forces productives ", à l'impasse actuelle ? La généalogie intellectuelle proposée par Serge Audier revient sur des évidences trompeuses, notamment celle qui voudrait que les mouvements émancipateurs n'aient abordé que très tardivement les enjeux écologiques. On redécouvre certes peu à peu des voix minoritaires qui, de Henry D. Thoreau à William Morris, avaient manifesté très tôt un souci inédit de la nature. Mais en les érigeant en héros solitaires, on contribue à occulter une nébuleuse beaucoup plus large et méconnue qui, entre socialisme et anarchisme, a esquissé les traits d'une " société écologique ". L'objectif de ce livre est d'exhumer et de reconstituer une pensée sociale de la nature et de l'émancipation, construite aux marges du " grand récit " socialiste et républicain. De fait, cette tendance dissidente a été ignorée, marginalisée, voire combattue par les courants hégémoniques, qui ont souvent vu dans l'écologie un conservatisme traditionaliste ou un romantisme réactionnaire... Si les " ennemis " de la " société écologique " se trouvent bien entendu du côté des forces du capitalisme, il serait faux et dangereux d'oublier qu'ils font aussi partie de l'histoire même de la gauche et du socialisme dans ses orientations majoritaires, encore prégnantes.



La Soci T Cologique Et Ses Ennemis


La Soci T Cologique Et Ses Ennemis
DOWNLOAD
Author : Serge Audier
language : fr
Publisher:
Release Date : 2017-03-16

La Soci T Cologique Et Ses Ennemis written by Serge Audier and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2017-03-16 with categories.


Les traditions intellectuelles de la gauche semblent souvent impuissantes à traiter la question écologique. Dans une certaine mesure, on est même en droit de se demander si elles n'ont pas contribué, par leur culte des " forces productives ", à l'impasse dans laquelle nous nous trouvons aujourd'hui. L'objectif de ce livre est de reprendre le problème en partant d'évidences trompeuses, notamment celle qui voudrait que la gauche n'ait découvert que récemment les enjeux de la question écologique. On redécouvre peu à peu aujourd'hui quelques voix minoritaires qui, de William Morris à H. D. Thoreau, avaient manifesté un souci inédit de la nature. Toutefois, en les érigeant en héros solitaires, on risque de passer à côté d'un courant beaucoup plus large et méconnu qui a posé les prémisses d'une véritable " société écologique ". L'urgence est donc de redécouvrir la consistance d'une pensée politique de la nature, du travail et de l'émancipation qui s'est progressivement construite à l'écart du Grand récit de la gauche et dans un autre horizon que celui du productivisme. Si les " ennemis " de la " société écologique " se trouvent assurément du côté des forces du capitalisme, de l'économie politique libérale et du néolibéralisme, il serait faux et dangereux d'oublier que cette tradition intellectuelle a été marginalisée, voire combattue par les courants dominants de la gauche, qui ont souvent vu dans cette pensée écologique un conservatisme traditionaliste ou un romantisme réactionnaire.



La Soci T Cologique Et Ses Ennemis


La Soci T Cologique Et Ses Ennemis
DOWNLOAD
Author :
language : fr
Publisher:
Release Date : 2012

La Soci T Cologique Et Ses Ennemis written by and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2012 with categories.




La Cit Cologique


La Cit Cologique
DOWNLOAD
Author : Serge Audier
language : fr
Publisher: La Découverte
Release Date : 2020-10-15

La Cit Cologique written by Serge Audier and has been published by La Découverte this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2020-10-15 with Political Science categories.


Dans la crise écologique que nous traversons, la dimension politique est à la fois un problème et une solution. Un problème : nos idées et nos institutions ne sont pas à la mesure des défis actuels. Une solution : ni la morale ni la technique ne nous sauveront seules, faute d'une transformation des façons d'agir en commun pour les affaires communes. Ce livre entend contribuer au renouvellement de la politique écologique, en montrant que nous ne partons pas de rien. Et c'est tant mieux : nous disposons d'un patrimoine théorique et pratique qui, depuis l'Antiquité, n'a cessé de chercher les voies d'un " bien commun " et d'un " pouvoir de tous ". Le républicanisme et le socialisme démocratiques, en particulier, ont exploré les moyens d'articuler les exigences de liberté, d'égalité et de solidarité. Il est urgent de les actualiser, tant il est clair que la question écologique est aussi une question sociale et démocratique, et que les inégalités sont un facteur décisif de blocage de toute mutation. Ces idéaux d'émancipation prennent une portée inédite, à l'heure où l'horizon de la responsabilité s'étend dans l'espace et dans le temps, et où l'on réapprend que le monde commun n'est pas constitué que d'humains. La cité écologique que défend l'auteur implique de refonder la vie démocratique et l'économie dans cette perspective élargie.



L Ge Productiviste


L Ge Productiviste
DOWNLOAD
Author : Serge AUDIER
language : fr
Publisher: La Découverte
Release Date : 2019-02-14

L Ge Productiviste written by Serge AUDIER and has been published by La Découverte this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2019-02-14 with Political Science categories.


La crise écologique actuelle prend ses racines dans une histoire faite de possibles, parfois aboutis, d'échecs et de renoncements. Près de deux siècles de politiques environnementales que Serge Audier synthétise ici à la lumière des entraves et des infléchissements qui les ont forgées, les empêchant encore aujourd'hui de répondre efficacement à l'urgence toujours plus criante. Depuis la fin du XXe siècle, des signaux d'alarme écologiques ne cessent de retentir : réchauffement climatique toujours plus incontrôlable, destruction exponentielle et dramatique de la biodiversité, déforestations accélérées, pollutions diverses, " plastification " des mers, etc. Pourtant, les défenseurs de la cause écologique peinent à véritablement convaincre l'ensemble de la société ainsi que les décideurs économiques et politiques de la nécessité d'un changement urgent de modèle. Pourquoi les forces politiques, de droite mais aussi de gauche, n'ont-elles pas su ou voulu prendre en charge le défi écologique ? C'est à cette question que s'intéresse ce livre de Serge Audier, qui offre une ample fresque inédite sur les racines philosophiques, idéologiques et politiques de la crise actuelle. Au croisement de l'histoire et de la philosophie, cette généalogie intellectuelle examine les logiques doctrinales et politiques qui, depuis près de deux siècles, ont présidé aux prises de position et aux programmes en matière environnementale, à leurs réussites comme à leurs nombreux échecs. L'auteur montre notamment pourquoi, dans de nombreuses régions du monde, la logique socio-économique, politique et culturelle dominante est allée dans le sens d'un modèle productiviste qui a provoqué une destruction accélérée et sans précédent du milieu naturel. Parallèlement, il soulève la question des " possibles " non aboutis ou non réalisés, et invite à (re)découvrir des voies alternatives – entre anarchisme et socialisme – qui ont cherché à articuler critique sociale et critique écologique du capitalisme, dans l'horizon d'une " cité écologique " à venir.



Ecocritics And Ecoskeptics


Ecocritics And Ecoskeptics
DOWNLOAD
Author : Jonathan F. Krell
language : en
Publisher: Liverpool University Press
Release Date : 2020-09-01

Ecocritics And Ecoskeptics written by Jonathan F. Krell and has been published by Liverpool University Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2020-09-01 with Literary Criticism categories.


Ecocritics and Ecoskeptics examines environmental themes and questions about the evolving relationship between humans and animals in nine modern and contemporary French novels. Considering arguments from both environmentalists and ecoskeptics, it concludes that, far from distancing itself from humanism as it often has, environmentalism must embrace an inclusive and ecological humanism.



The Critique Of Work In Modern French Thought


The Critique Of Work In Modern French Thought
DOWNLOAD
Author : Alastair Hemmens
language : en
Publisher: Springer
Release Date : 2019-04-26

The Critique Of Work In Modern French Thought written by Alastair Hemmens and has been published by Springer this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2019-04-26 with Literary Criticism categories.


What is work? Why do we do it? Since time immemorial the answer to these questions, from both the left and the right, has been that work is both a natural necessity and, barring exploitation, a social good. One might criticise its management, its compensation and who benefits from it the most, but never work itself, never work as such. In this book, Alastair Hemmens seeks to challenge these received ideas. Drawing on the new ‘critique-of-value’ school of Marxian critical theory, Hemmens demonstrates that capitalism and its final crisis cannot be properly understood except in terms of the historically specific and socially destructive character of labour. It is from this radical perspective that Hemmens turns to an innovative critical analysis of the rich history of radical French thinkers who, over the past two centuries, have challenged the labour form head on: from the utopian-socialist Charles Fourier, who called for the abolition of the separation between work and play, and Marx’s wayward son-in-law, Paul Lafargue, who demanded The Right to Laziness (1880), to the father of Surrealism, André Breton, who inaugurated a ‘war on work’, and, of course, the French Situationist, Guy Debord, author of the famous graffito, ‘never work’. Ultimately, Hemmens considers normative changes in attitudes to work since the 1960s and the future of anti-capitalist social movements today. This book will be a crucial point of reference for contemporary debates about labour and the anti-work tradition in France.



Decolonial Ecology


Decolonial Ecology
DOWNLOAD
Author : Malcom Ferdinand
language : en
Publisher: John Wiley & Sons
Release Date : 2021-11-11

Decolonial Ecology written by Malcom Ferdinand and has been published by John Wiley & Sons this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2021-11-11 with Social Science categories.


The world is in the midst of a storm that has shaped the history of modernity along a double fracture: on the one hand, an environmental fracture driven by a technocratic and capitalist civilization that led to the ongoing devastation of the Earth’s ecosystems and its human and non-human communities and, on the other, a colonial fracture instilled by Western colonization and imperialism that resulted in racial slavery and the domination of indigenous peoples and women in particular. In this important new book, Malcom Ferdinand challenges this double fracture, thinking from the Caribbean world. Here, the slave ship reveals the inequalities that continue during the storm: some are shackled inside the hold and even thrown overboard at the first gusts of wind. Drawing on empirical and theoretical work in the Caribbean, Ferdinand conceptualizes a decolonial ecology that holds protecting the environment together with the political struggles against (post)colonial domination, structural racism, and misogynistic practices. Facing the storm, this book is an invitation to build a world-ship where humans and non-humans can live together on a bridge of justice and shape a common world. It will be of great interest to students and scholars in environmental humanities and Latin American and Caribbean studies, as well as anyone interested in ecology, slavery, and (de)colonization.



The Contamination Of The Earth


The Contamination Of The Earth
DOWNLOAD
Author : Francois Jarrige
language : en
Publisher: MIT Press
Release Date : 2021-11-16

The Contamination Of The Earth written by Francois Jarrige and has been published by MIT Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2021-11-16 with Nature categories.


The trajectories of pollution in global capitalism, from the toxic waste of early tanneries to the poisonous effects of pesticides in the twentieth century. Through the centuries, the march of economic progress has been accompanied by the spread of industrial pollution. As our capacities for production and our aptitude for consumption have increased, so have their byproducts--chemical contamination from fertilizers and pesticides, diesel emissions, oil spills, a vast "plastic continent" found floating in the ocean. The Contamination of the Earth offers a social and political history of industrial pollution, mapping its trajectories over three centuries, from the toxic wastes of early tanneries to the fossil fuel energy regime of the twentieth century.



The Coming Authoritarian Ecology


The Coming Authoritarian Ecology
DOWNLOAD
Author : Fabrice Flipo
language : en
Publisher: John Wiley & Sons
Release Date : 2018-05-24

The Coming Authoritarian Ecology written by Fabrice Flipo and has been published by John Wiley & Sons this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2018-05-24 with Science categories.


The book examines ecological issues such as climate change and biodiversity, articulating local and global scales, and short and long term perspectives, questioning what "development" and "progress" are. The goal is to show how diverging points of view are conflictingly articulated to one another, in a political ideology perspective. This perspective, which is close to the main actor's point of view, allows displacement of the usual analysis, and offers a new synthesis.