[PDF] Piombo E Sangue Da Piazza Fontana A Marco Biagi Violenza E Terrorismo Nelle Cronache Di Un Grande Giornalista - eBooks Review

Piombo E Sangue Da Piazza Fontana A Marco Biagi Violenza E Terrorismo Nelle Cronache Di Un Grande Giornalista


Piombo E Sangue Da Piazza Fontana A Marco Biagi Violenza E Terrorismo Nelle Cronache Di Un Grande Giornalista
DOWNLOAD

Download Piombo E Sangue Da Piazza Fontana A Marco Biagi Violenza E Terrorismo Nelle Cronache Di Un Grande Giornalista PDF/ePub or read online books in Mobi eBooks. Click Download or Read Online button to get Piombo E Sangue Da Piazza Fontana A Marco Biagi Violenza E Terrorismo Nelle Cronache Di Un Grande Giornalista book now. This website allows unlimited access to, at the time of writing, more than 1.5 million titles, including hundreds of thousands of titles in various foreign languages. If the content not found or just blank you must refresh this page



Piombo E Sangue Da Piazza Fontana A Marco Biagi Violenza E Terrorismo Nelle Cronache Di Un Grande Giornalista


Piombo E Sangue Da Piazza Fontana A Marco Biagi Violenza E Terrorismo Nelle Cronache Di Un Grande Giornalista
DOWNLOAD
Author : Giampaolo Pansa
language : it
Publisher:
Release Date : 2023

Piombo E Sangue Da Piazza Fontana A Marco Biagi Violenza E Terrorismo Nelle Cronache Di Un Grande Giornalista written by Giampaolo Pansa and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2023 with Literary Collections categories.




Piombo E Sangue


Piombo E Sangue
DOWNLOAD
Author : Giampaolo Pansa
language : it
Publisher: Rizzoli
Release Date : 2023-05-16

Piombo E Sangue written by Giampaolo Pansa and has been published by Rizzoli this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2023-05-16 with History categories.


«Ho trascorso gran parte della mia giovinezza e della mia maturità occupandomi, e scrivendo, del terrorismo italiano. Qualche lettore penserà che sono stato uno sciocco o che non ho saputo impiegare meglio il mio tempo. Ma per un giornalista come me, attivo negli anni Sessanta, Settanta e Ottanta, era quasi fatale che andasse così.» Pansa c'era. C'era alla fine degli anni Sessanta, nella Milano della contestazione studentesca e del ribellismo violento. C'era il 12 dicembre 1969, pochi istanti dopo l'esplosione della bomba di piazza Fontana, nella Banca dell'Agricoltura, ad accompagnare con i suoi occhi e la sua scrittura il lettore nell'inferno, tra i corpi dilaniati dalla strage. Tra i cittadini in lutto, ai funerali delle vittime. C'era con le sue cronache sulle indagini, le interviste ai testimoni, il dolore della moglie di Pinelli e il ritratto dell'anarchico Valpreda, la pista nera che porta a Treviso e a Padova, la campagna contro il commissario Calabresi e la sua uccisione. Per più di trent'anni con il suo lavoro di cronista, rigoroso ma non neutrale testimone dei fatti, Giampaolo Pansa ha raccontato in presa diretta una stagione di sangue, in cui per la violenza politica si conteranno decine di morti e di feriti, magistrati, poliziotti, carabinieri, dirigenti d'azienda, giornalisti, professori e l'assalto alle istituzioni democratiche. Pansa c'è sempre, a Brescia in piazza della Loggia e a Genova dove le Brigate rosse sequestrano e uccidono; a Bologna nel 1977 per il convegno sulla repressione organizzato dalla sinistra extraparlamentare, un reportage attento, spietato, ironico; a Torino, per registrare senza censure la reazione degli operai della fabbrica Mirafiori quando le Br uccidono il vice-direttore della «Stampa» Carlo Casalegno. Nel 1978 i 55 giorni del rapimento di Aldo Moro, l'epilogo tragico. La polemica con Giorgio Bocca da cui lo divide il giudizio sulla natura di sinistra del terrorismo brigatista, mentre i giornalisti sono al centro del dibattito pubblico (e nel mirino dei terroristi, come Walter Tobagi, e lo stesso Pansa). Un odio che arriverà fino agli anni Duemila, con gli omicidi di Massimo D'Antona e Marco Biagi, firmati dalle nuove Brigate rosse. Anno dopo anno Giampaolo Pansa osserva, cerca di capire, interpreta, si indigna con i carnefici, si emoziona di fronte alle vittime innocenti. Fino a comporre con i suoi articoli il racconto più intenso di quegli anni. Questo libro è un esempio di come il giornalismo, il grande giornalismo, può scrivere pagine che diventano storia con gli strumenti del mestiere. Pagine che, come scrive Marco Damilano nella sua Postfazione, «si possono oggi tramandare ad altre generazioni, perché quello che è stato non si ripeta».



Una Stagione Di Piombo


Una Stagione Di Piombo
DOWNLOAD
Author : Luca Telese
language : it
Publisher: De Agostini
Release Date : 2024-02-09

Una Stagione Di Piombo written by Luca Telese and has been published by De Agostini this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2024-02-09 with Juvenile Nonfiction categories.


A 50 anni da Piazza della Loggia, una riflessione sugli estremismi che hanno segnato la nostra storia. È il 12 dicembre 1969. Sono da poco passate le 16.30 e Milano è bellissima, addobbata a festa per il Natale. All'improvviso, un boato scuote il cuore della città. Vetri rotti, grida, sangue: in Piazza Fontana, lì dove si trova la sede della Banca Nazionale dell'Agricoltura, è esplosa una bomba. Da quel terribile momento e per il ventennio seguente, violenza e paura terranno in ostaggio la Storia italiana. È l'inizio degli "anni di piombo"; a questo primo attentato ne seguiranno altri, che metteranno a repentaglio la nostra società, le sue Istituzioni, la vita e la libertà della gente comune. Ordigni, come quelli nascosti in Piazza della Loggia a Brescia durante una manifestazione, nel 1974, oppure nella sala d'attesa di seconda classe della Stazione Centrale di Bologna, nel 1980; raffiche di proiettili, come quelli che hanno freddato lo studente Stefano Cecchetti davanti a un bar romano, scambiato per fascista perché ai piedi portava dei camperos; incendi dolosi come il rogo di una palazzina a Primavalle, in cui hanno perso la vita due fratelli, Virgilio e Stefano Mattei; e sequestri politici, come il rapimento (e poi l'esecuzione) di Aldo Moro, nel 1978, sono solo alcuni esempi di quella follia. Come si può spiegare ai ragazzi di oggi che allora si poteva restare uccisi per le proprie idee? Che si rischiava di perdere amici e familiari in nome di una lotta politica senza esclusione di colpi? O che bisognava guardarsi le spalle fuori da scuola e fare attenzione a cosa si indossava, per evitare che la scelta di un paio di scarpe venisse interpretata come una dichiarazione di guerra? Luca Telese raccoglie le storie più emblematiche di quegli anni, ripercorrendone i momenti salienti e ricostruendo le forze in gioco in queste dense pagine di storia, e regala alle giovani generazioni la consapevolezza su ciò che siamo stati. Perché risalire all'origine delle stragi e del terrorismo (sia quello "nero" sia quello "rosso"), ai depistaggi e alle omissioni del potere è necessario affinché il passato non si ripeta, e si riesca a comprendere al meglio la realtà in cui viviamo, vigilando sempre in difesa dei nostri diritti.



Gli Attentati E Le Stragi Che Hanno Sconvolto L Italia


Gli Attentati E Le Stragi Che Hanno Sconvolto L Italia
DOWNLOAD
Author : Andrea Accorsi
language : it
Publisher: Newton Compton Editori
Release Date : 2013-04-04

Gli Attentati E Le Stragi Che Hanno Sconvolto L Italia written by Andrea Accorsi and has been published by Newton Compton Editori this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2013-04-04 with True Crime categories.


Atti terroristici, omicidi politici e agguati di mafia, dall’eccidio di Bronte alla scuola di Brindisi Prefazione di Massimo Lugli Fin dal 1860, il nostro Paese è stato insanguinato da attentati compiuti contro le massime autorità dello Stato e da massacri che hanno colpito centinaia di cittadini inermi. Dal re al papa, dai capi di partito agli uomini di governo, fino a magistrati, poliziotti, imprenditori e giornalisti, è lunghissima la lista delle vittime di una violenza che, col passare degli anni, non si è mai placata; al contrario, si è fatta sempre più ardita ed efferata, fino a invadere “zone franche” quali luoghi di culto (l’attentato contro la sinagoga di Roma, nel 1982) e di studio (la bomba contro la scuola di Brindisi nel maggio del 2012). A cambiare sono, di volta in volta, gli autori. E, da questo punto di vista, la nostra storia – oltre alle stragi compiute in tempo di guerra o quelle del terrorismo internazionale, comuni a tutto l’Occidente – è stata caratterizzata da anomalie criminali tutte italiane, come la mafia, il brigatismo e le cosiddette “stragi di Stato”, con inconfessabili complicità nei gangli più reconditi delle istituzioni. Il libro ripercorre questi terribili fatti di sangue, che hanno avuto effetti devastanti nell’evoluzione del nostro Paese e sono rimasti indelebili nella nostra memoria collettiva: dagli eccidi commessi in nome della “ragion di Stato” sotto il Regno sabaudo alle rappresaglie naziste, dai blitz messi a segno dai terroristi palestinesi e dai fondamentalisti islamici alla “strategia della tensione”, dagli atti più cruenti delle “guerre di mafia” alle vite umane sacrificate nelle missioni militari internazionali. Una luce sulle ombre della storiografia ufficiale Tra i temi trattati nel libro: Giustizia sommaria – (Bronte, 8 agosto 1860) Scacco al re – (Milano, 12 aprile 1928) Mafia di Stato – (Portella della Ginestra, 1° maggio 1947) La strage infinita – (Milano, 12 dicembre 1969) Binario morto – (5 agosto 1974) «Uccidi il papa in nome di Allah» – (Roma, 13 maggio 1981) Morte di un giudice scomodo – (Capaci, 23 maggio 1992) Sangue sul processo di pace – (Nassiriya, 12 novembre 2003) Neppure le scuole – (Brindisi, 19 maggio 2012) Andrea Accorsi (Legnano, 1968), giornalista professionista e ricercatore, lavora come capo servizio cronaca in un quotidiano nazionale. Studioso di storia del giornalismo e di criminologia, ha scritto una decina di libri e saggi, tra cui ricordiamo Bande criminali e - insieme a Daniela Ferro - Milano criminale, Il grande libro dei misteri di Milano risolti e irrisolti, 101 personaggi che hanno fatto grande Milano, Le famiglie più malvagie della storia. Daniela Ferro (Milano, 1977), giornalista pubblicista e docente, per Newton Compton ha pubblicato Le grandi donne di Milano. Insieme ad Andrea Accorsi ha scritto Milano criminale, Il grande libro dei misteri di Milano risolti e irrisolti, 101 personaggi che hanno fatto grande Milano e Le famiglie più malvagie della storia.



Il Caso Lavorini


Il Caso Lavorini
DOWNLOAD
Author : Sandro Provvisionato
language : it
Publisher: Chiarelettere
Release Date : 2019-01-24T00:00:00+01:00

Il Caso Lavorini written by Sandro Provvisionato and has been published by Chiarelettere this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2019-01-24T00:00:00+01:00 with Political Science categories.


Il racconto incalzante di un caso politico che ha rappresentato l’alba della strategia della tensione in Italia. Cinquant’anni fa, nell’anno della strage di piazza Fontana, il caso Lavorini apre il sipario della storia più nera della nostra repubblica. Confessioni false, infinite ritrattazioni, veri e propri linciaggi, una storia incredibile che ha infiammato gli istinti più primitivi dell’opinione pubblica trasformandosi in poche ore in una spietata caccia al mostro. Il primo kidnapping italiano ricostruito come un drammatico giallo politico. «Nel lanciare le loro accuse, gli imputati del caso Lavorini sanno di far piacere all’opinione pubblica, sanno di obbedire a una necessità di odio dell’opinione pubblica.» Pier Paolo Pasolini Era il 31 gennaio 1969, cinquant’anni fa. Ermanno Lavorini esce di casa, di lui non si saprà più nulla. Scomparso, a soli dodici anni. La sua storia fa il giro del mondo. Ventisette trasmissioni televisive, trecento passaggi radiofonici, ventidue inviati speciali dei principali quotidiani che accorrono a Viareggio, dove si svolgono i fatti. All’inizio di marzo il corpo di Ermanno è ritrovato privo di vita. Un dramma che sconvolge l’Italia intera, eppure è solo l’inizio di una ricerca della verità che si trasforma in una caccia al mostro violentissima, travolgendo le vite di tanti innocenti imputati per un presunto delitto sessuale che non è mai esistito. Giudici e forze dell’ordine restano per anni in balia di un manipolo di minorenni e non solo, che sciorinano le versioni più assurde, fanno nomi e cognomi che non c’entrano nulla e vengono tirati dentro un tritacarne giudiziario e mediatico senza precedenti. Solo dopo anni, la cornice politica del rapimento inizia a emergere: «Il fatto fu preparato durante le riunioni nella sede del Fronte monarchico. Con i soldi del riscatto si dovevano comperare degli esplosivi che sarebbero poi serviti per compiere una serie di attentati». È l’anno di piazza Fontana, la fine dell’innocenza. Forse un filo nero attraversa i fatti, un filo nero che in molti hanno preferito non vedere.



Tragedia All Italiana


Tragedia All Italiana
DOWNLOAD
Author : Alan O'Leary
language : en
Publisher: Peter Lang Gmbh, Internationaler Verlag Der Wissenschaften
Release Date : 2011

Tragedia All Italiana written by Alan O'Leary and has been published by Peter Lang Gmbh, Internationaler Verlag Der Wissenschaften this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2011 with Motion pictures categories.


An analytical introduction to the representation and refraction in Italian cinema of the experiences and legacies of the terrorism of the anni di piombo ('years of lead') in Italy between 1969 and 1984, this book explains how Italy's filmmakers assimilate and remember events of the period.



Time On My Hands


Time On My Hands
DOWNLOAD
Author : Giorgio Vasta
language : en
Publisher: Faber & Faber
Release Date : 2013-06-18

Time On My Hands written by Giorgio Vasta and has been published by Faber & Faber this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2013-06-18 with Fiction categories.


Palermo, Sicily, 1978. The Christian Democrat leader Aldo Moro has just been kidnapped in Rome by members of the notorious Red Brigades. Two months after his disappearance on 9th May, Moro is found dead in the boot of a car. A trio of eleven-year-old schoolboys, Nimbo, Raggio, and Volo, avidly follow the news of the abduction as their admiration for the brigatisti grows. When the boys themselves resolve to abduct a classmate and incarcerate him in a makeshift 'people's prison', the darkness within their world, and the world of the novel, becomes all-pervasive. A vivid and hellish description of Sicily in the late seventies, Time on my Hands is an unforgettable novel from a significant new voice in Italian fiction.



Sadhana


Sadhana
DOWNLOAD
Author : Anthony De Mello
language : en
Publisher: Image
Release Date : 1984-09-01

Sadhana written by Anthony De Mello and has been published by Image this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1984-09-01 with Religion categories.


Christian Exercises in Eastern Form Truly a one-of-a-kind, how-to-do-it book, this small volume responds to a very real hunger for self-awareness and holistic living. It consists of a series of spiritual exercises for entering the contemplative state -- blending psychology, spiritual therapy, and practices from both Eastern and Western traditions. Anthony de Mello offers here an unparalleled approach to inner peace that brings the whole person to prayer -- body and soul, heart and mind, memory and imagination. In forty-seven exercises that teach things such as awareness of physical sensations, stillness, healing of hurtful memories, and consciousness of self and world, de Mello succeeds in helping all who have ever experienced prayer as difficult, dull, or frustrating. The essential key, he notes, is to journey beyond mere thought-forms and discover satisfying new depths in prayer from the heart. This allows for a greater sense of awareness amid silence, and disposes the one who prays to untold riches, spiritual fulfillment, and ultimately, a mystical experience of God-centeredness. Drawing on Scripture, as well as insights from Eastern and Western spiritual masters, the author has a unique appeal that transcends time, culture, and religious background. For many years a bestseller in the English language, Sadhana has now been translated into more than two dozen foreign languages. Readers the world over have eagerly received this sincere spiritual leader, who has led many toward the wealth of insight and spirit that dwells within them.



On Collective Memory


On Collective Memory
DOWNLOAD
Author : Maurice Halbwachs
language : en
Publisher: University of Chicago Press
Release Date : 2020-05-21

On Collective Memory written by Maurice Halbwachs and has been published by University of Chicago Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2020-05-21 with Social Science categories.


How do we use our mental images of the present to reconstruct our past? Maurice Halbwachs (1877-1945) addressed this question for the first time in his work on collective memory, which established him as a major figure in the history of sociology. This volume, the first comprehensive English-language translation of Halbwach's writings on the social construction of memory, fills a major gap in the literature on the sociology of knowledge. Halbwachs' primary thesis is that human memory can only function within a collective context. Collective memory, Halbwachs asserts, is always selective; various groups of people have different collective memories, which in turn give rise to different modes of behavior. Halbwachs shows, for example, how pilgrims to the Holy Land over the centuries evoked very different images of the events of Jesus' life; how wealthy old families in France have a memory of the past that diverges sharply from that of the nouveaux riches; and how working class construction of reality differ from those of their middle-class counterparts. With a detailed introduction by Lewis A. Coser, this translation will be an indispensable source for new research in historical sociology and cultural memory. Lewis A. Coser is Distinguished Professor of Sociology Emeritus at the State University of New York and Adjunct Professor of Sociology at Boston College.



On Suicide Bombing


On Suicide Bombing
DOWNLOAD
Author : Talal Asad
language : en
Publisher: Columbia University Press
Release Date : 2007-05-11

On Suicide Bombing written by Talal Asad and has been published by Columbia University Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2007-05-11 with Social Science categories.


Like many people in America and around the world, Talal Asad experienced the events of September 11, 2001, largely through the media and the emotional response of others. For many non-Muslims, "the suicide bomber" quickly became the icon of "an Islamic culture of death" a conceptual leap that struck Asad as problematic. Is there a "religiously-motivated terrorism?" If so, how does it differ from other cruelties? What makes its motivation "religious"? Where does it stand in relation to other forms of collective violence? Drawing on his extensive scholarship in the study of secular and religious traditions as well as his understanding of social, political, and anthropological theory and research, Asad questions Western assumptions regarding death and killing. He scrutinizes the idea of a "clash of civilizations," the claim that "Islamic jihadism" is the essence of modern terror, and the arguments put forward by liberals to justify war in our time. He critically engages with a range of explanations of suicide terrorism, exploring many writers' preoccupation with the motives of perpetrators. In conclusion, Asad examines our emotional response to suicide (including suicide terrorism) and the horror it invokes. On Suicide Bombing is an original and provocative analysis critiquing the work of intellectuals from both the left and the right. Though fighting evil is an old concept, it has found new and disturbing expressions in our contemporary "war on terror." For Asad, it is critical that we remain aware of the forces shaping the discourse surrounding this mode of violence, and by questioning our assumptions about morally good and morally evil ways of killing, he illuminates the fragile contradictions that are a part of our modern subjectivity.