[PDF] Politiche Urbane Per Roma - eBooks Review

Politiche Urbane Per Roma


Politiche Urbane Per Roma
DOWNLOAD

Download Politiche Urbane Per Roma PDF/ePub or read online books in Mobi eBooks. Click Download or Read Online button to get Politiche Urbane Per Roma book now. This website allows unlimited access to, at the time of writing, more than 1.5 million titles, including hundreds of thousands of titles in various foreign languages. If the content not found or just blank you must refresh this page



Politiche Urbane Per Roma


Politiche Urbane Per Roma
DOWNLOAD
Author : Ernesto d’Albergo
language : it
Publisher: Sapienza Università Editrice
Release Date : 2018-02-01

Politiche Urbane Per Roma written by Ernesto d’Albergo and has been published by Sapienza Università Editrice this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2018-02-01 with Art categories.


Il libro contiene i risultati del lavoro di ricercatori e docenti di Sapienza e di altre università e centri di ricerca pubblici, aggregatisi attorno al nodo romano di Urban@it-Centro Nazionale di Studi per le Politiche Urbane che, dal 2016, ha avviato l’“Osservatorio-Roma”: un’iniziativa multidisciplinare e indipendente di studio delle politiche urbane nella Capitale. A fronte dei media, oltre che delle polemiche fra gli attori politici, che affermano che la città è in regresso, l’Osservatorio, con questo suo primo prodotto, prova a offrire materiali utili per fondare riflessioni collettive e plurali sul merito dei problemi pubblici, sulle azioni con cui questi vengono – o potrebbero essere – affrontati. Non soluzioni preconfezionate, quindi, né ricette per specifiche decisioni, bensì materiali frutto dell’osservazione e del monitoraggio che mirano a individuare fattori di successo e criticità delle azioni pubbliche e dei loro esiti, facendo emergere implicazioni e difficoltà, tecniche e politiche, dell’ideare e perseguire strategie di trasformazione e sviluppo della città. A questo fine, la produzione di conoscenze sulla concretezza operativa delle questioni, delle azioni e delle pratiche politiche e amministrative, spesso condotte in condizioni di urgenza, è ancorata a una contestualizzazione critica di una varietà di implicazioni, a partire dal peso esercitato da rappresentazioni e azioni del passato. I primi prodotti qui presentati confermano le potenzialità del confronto fra punti di vista diversi e complementari sull’agenda (i problemi e le soluzioni puntali, già all’ordine del giorno o possibili, le strategie di trasformazione della città, esplicite o praticate implicitamente) e sui processi dell’azione pubblica (l’assunzione di decisioni e le pratiche quotidiane dell’azione di governo) nell’ipotesi che ricerca e confronto pubblico sui temi e i problemi della città possano servire ad affrontare le sfide della Capitale, rendendola, nel tempo, meno debole.



Quinto Rapporto Sulle Citt


Quinto Rapporto Sulle Citt
DOWNLOAD
Author :
language : it
Publisher:
Release Date : 2020

Quinto Rapporto Sulle Citt written by and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2020 with categories.




Roma


Roma
DOWNLOAD
Author :
language : it
Publisher:
Release Date : 1983

Roma written by and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1983 with categories.




Roma Come Se


Roma Come Se
DOWNLOAD
Author : Walter Tocci
language : it
Publisher: Donzelli Editore
Release Date : 2020-12-04T00:00:00+01:00

Roma Come Se written by Walter Tocci and has been published by Donzelli Editore this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2020-12-04T00:00:00+01:00 with Political Science categories.


Si è aperta una nuova questione romana. Molto diversa ma altrettanto dirimente di quella ottocentesca. Allora l’esito fu la formazione della capitale dello Stato unitario. La caratura internazionale della città venne capitalizzata nel nation building italiano. Oggi la nuova questione romana si muove in direzione opposta, come inveramento della vocazione cosmopolita nell’epoca della globalizzazione. Una sincera celebrazione dei 150 anni di Roma Capitale, infatti, dovrebbe corroborare la consapevolezza che si è chiuso un ciclo storico. Non sono più riproponibili le tre rendite di cui è vissuta la società romana: il centralismo statale, il consumo di suolo, la retorica del passato. E allora: di quale economia vivrà la città? Quale forma urbana si darà? Come saprà rielaborare l’eredità storica? Di questo passaggio d’epoca non sono ancora emerse le formidabili opportunità. Se ne vedono solo gli effetti destrutturanti nel collasso dell’amministrazione, dei servizi e dello spazio pubblico. L’asprezza dei problemi concentra il discorso pubblico sulle emergenze quotidiane. Invece il libro di Walter Tocci scommette sull’utilità di affrontare i problemi della lunga durata, sia del passato sia dell’avvenire. È necessario ribaltare concettualmente prima che operativamente le politiche pubbliche seguite finora e ripensarle secondo le nuove dimensioni della Città Mondo e della Città Regione, alimentando una nuova stagione di prosperità civile, culturale ed economica. È in questa direzione che vanno le proposte sviluppate nel libro, tentando di connettere la concretezza del governo con il sogno a occhi aperti. La postura che qui si assume è audace, ma imprescindibile: come se Roma potesse porsi grandi ambizioni per il nuovo secolo. Anche se l’esito non è certo, la visione del futuro serve a tracciare un cammino possibile. E consente di decidere i passi da compiere oggi.



La Citt Racconta Le Sue Storie Architettura Paesaggi E Politiche Urbane Roma 1870 2020


La Citt Racconta Le Sue Storie Architettura Paesaggi E Politiche Urbane Roma 1870 2020
DOWNLOAD
Author : Piero Ostilio Rossi
language : it
Publisher:
Release Date : 2021

La Citt Racconta Le Sue Storie Architettura Paesaggi E Politiche Urbane Roma 1870 2020 written by Piero Ostilio Rossi and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2021 with Architecture categories.




Politiche Urbane Per Una Metropoli Europea Lione


Politiche Urbane Per Una Metropoli Europea Lione
DOWNLOAD
Author : Paolo Perulli
language : it
Publisher:
Release Date : 1990

Politiche Urbane Per Una Metropoli Europea Lione written by Paolo Perulli and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1990 with categories.




Urbanistica E Azione Pubblica


Urbanistica E Azione Pubblica
DOWNLOAD
Author : Giovanni Caudo
language : it
Publisher: Donzelli Editore
Release Date : 2018-06-11T00:00:00+02:00

Urbanistica E Azione Pubblica written by Giovanni Caudo and has been published by Donzelli Editore this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2018-06-11T00:00:00+02:00 with Architecture categories.


In un contesto di continua ridefinizione del senso e delle possibilità del fare urbanistica in Italia, questo volume intende esaminare le molte variazioni e i numerosi cambiamenti entro cui prende vita l’azione pubblica che interessa direttamente e indirettamente l’urbanistica, il governo del territorio, la pianificazione urbana territoriale, la trasformazione delle città e dei luoghi del vivere e dell’abitare. I contributi, qui raccolti, di un’ampia comunità di studiosi della Società italiana degli urbanisti (Siu) testimoniano come percorsi di affermazione di una molteplicità di esigenze e domande non sempre facili da soddisfare, per un verso, e un’azione pubblica di carattere istituzionale troppo spesso tardiva e inefficace, per l’altro, abbiano fatto emergere una pluralità di modi entro cui i «diversi pubblici» agiscono trasformando città e territori. In questo quadro, proprio la forma che assume il rapporto tra l’azione pubblica e l’agire degli altri soggetti comporta la necessità di ripensare il ruolo del pubblico e, di conseguenza, le forme e i modi di agire degli urbanisti. L’atteggiamento di indifferenza, apatia e afasia rispetto alle profonde trasformazioni delle istituzioni, della natura dei soggetti privati e del privato sociale potrebbe quindi essere superato smettendo di pensare, utilizzare e insegnare con impostazioni teorico culturali univoche e antinomiche, a fronte delle sfide cangianti e polisemiche che città, territori e abitanti pongono ogni giorno.



Casi Di Politiche Urbane


Casi Di Politiche Urbane
DOWNLOAD
Author : Pierluigi Crosta
language : it
Publisher: Franco Angeli
Release Date : 2009

Casi Di Politiche Urbane written by Pierluigi Crosta and has been published by Franco Angeli this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2009 with Political Science categories.




Co Cities


Co Cities
DOWNLOAD
Author : Sheila R. Foster
language : en
Publisher: MIT Press
Release Date : 2022-12-13

Co Cities written by Sheila R. Foster and has been published by MIT Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2022-12-13 with Political Science categories.


A new model of urban governance, mapping the route to a more equitable management of a city’s infrastructure and services. The majority of the world’s inhabitants live in cities, but even with the vast wealth and resources these cities generate, their most vulnerable populations live without adequate or affordable housing, safe water, healthy food, and other essentials. And yet, cities also often harbor the solutions to the inequalities they create, as this book makes clear. With examples drawn from cities worldwide, Co-Cities outlines practices, laws, and policies that are presently fostering innovation in the provision of urban services, spurring collaborative economies as a driver of local sustainable development, and promoting inclusive and equitable regeneration of blighted urban areas. Identifying core elements of these diverse efforts, Sheila R. Foster and Christian Iaione develop a framework for understanding how certain initiatives position local communities as key actors in the production, delivery, and management of urban assets or local resources. Within this framework, they explain the forms such initiatives increasingly take, like community land trusts, new kinds of co-housing, neighborhood cooperatives, community-shared broadband and energy networks, and new local offices focused on citizen science and civic imagination. The “Co-City” framework is uniquely rooted in the authors’ own decades-long research and first-hand experience working in cities around the world. Foster and Iaione offer their observations as “design principles”—adaptable to local context—to help guide further experimentation in building just and self-sustaining urban communities.



Coping With The Pandemic In Fragile Cities


Coping With The Pandemic In Fragile Cities
DOWNLOAD
Author : Gabriele Pasqui
language : en
Publisher: Springer Nature
Release Date : 2022-02-03

Coping With The Pandemic In Fragile Cities written by Gabriele Pasqui and has been published by Springer Nature this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2022-02-03 with Business & Economics categories.


This book explores the effects of covid-19 crisis on cities and urban areas and proposes approaches and solutions to invert the pandemic's negative impact. The covid-19 crisis has had significant impacts on public health, on the everyday lives of millions of people, and on the use of urban spaces at all levels. All over the world, cities have been at the forefront of a crisis that have worsened socio-spatial inequalities between regions and inside urban areas. The book examines three aspects of the connection between pandemic and urban issues: the relevance of spatial and territorial variables in the explanation of pandemic dynamics and consequences in fragile cities; the assumption of radical uncertainty as the conceptual framework for a new approach to urban planning, in a phase of raise of public investments; and the design of urban policies aimed at facing the material and symbolic effects of pandemic on the practices of use of spaces and places, in a context characterized by a plurality of populations and forms of life.