[PDF] Soggetti Smarriti Storie Di Incontri E Spaesamenti - eBooks Review

Soggetti Smarriti Storie Di Incontri E Spaesamenti


Soggetti Smarriti Storie Di Incontri E Spaesamenti
DOWNLOAD

Download Soggetti Smarriti Storie Di Incontri E Spaesamenti PDF/ePub or read online books in Mobi eBooks. Click Download or Read Online button to get Soggetti Smarriti Storie Di Incontri E Spaesamenti book now. This website allows unlimited access to, at the time of writing, more than 1.5 million titles, including hundreds of thousands of titles in various foreign languages. If the content not found or just blank you must refresh this page





Soggetti Smarriti Storie Di Incontri E Spaesamenti


Soggetti Smarriti Storie Di Incontri E Spaesamenti
DOWNLOAD
Author : Guido Barbujani
language : it
Publisher: Giulio Einaudi Editore
Release Date : 2022-02-15

Soggetti Smarriti Storie Di Incontri E Spaesamenti written by Guido Barbujani and has been published by Giulio Einaudi Editore this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2022-02-15 with Social Science categories.


Partire. Andare via. Spesso le esperienze che contano davvero le facciamo altrove, in luoghi che non conosciamo. Dove la vita smette di essere abitudine, e diventa qualcosa che non avevamo ancora immaginato. Quante volte, lontani da casa, ci siamo sentiti smarriti. Fuori dall'ordinario e confortevole svolgimento della vita, in un contesto diverso da quello abituale, inciampiamo, simuliamo, improvvisiamo; ma scopriamo anche risorse che non pensavamo di avere. Solo quando andiamo altrove ci mettiamo alla prova, ci lasciamo sconvolgere da incontri inattesi e capiamo quanto sia importante perdersi per ritrovarsi. La scintilla che dà avvio al cambiamento è sempre un viaggio, uno spostamento, una freccia che unisce un luogo di partenza e uno di arrivo. A volte queste frecce sono cortissime, ma sufficienti a cambiare le regole del gioco; altre volte invece sono molto lunghe, e raccontano di fughe dolorose, dalla Siria, dal Cile, dall'Italia in cui la Resistenza è appena finita e non si capisce bene cosa stia cominciando; oppure raccontano di persone che cercano lavoro, e dalla Turchia si spostano in Germania o dal Nepal negli Emirati Arabi. Seguendo le storie di uomini e donne che hanno attraversato i confini, Guido Barbujani ci ricorda che alla fine della freccia ci sarà sempre qualcosa di diverso da quello che ci si aspettava. E che nella vita si paga un prezzo per tutto, ma nonostante questo il mondo bisogna esplorarlo il piú possibile.



Sono Razzista Ma Sto Cercando Di Smettere


Sono Razzista Ma Sto Cercando Di Smettere
DOWNLOAD
Author : Guido Barbujani
language : it
Publisher: Gius.Laterza & Figli Spa
Release Date : 2022-03-03T00:00:00+01:00

Sono Razzista Ma Sto Cercando Di Smettere written by Guido Barbujani and has been published by Gius.Laterza & Figli Spa this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2022-03-03T00:00:00+01:00 with Social Science categories.


Niente razze, ma molto razzismo. Niente razze, ma molte differenze, scritte un po' nel nostro DNA. E moltissimo nella nostra cultura, nei tanti luoghi comuni dove andiamo a inciampare ogni giorno, nei pregiudizi che ci guidano attraverso le piccole e grandi vicende della vita e che ci portano a subire, dire, fare o semplicemente pensare cose razziste. Barbujani e Cheli non intendono fare una predica contro il razzismo: non potrebbero, con il loro modo di scrivere, agile e pungente, e con la cura nel dare informazioni. Il loro è una specie di manuale, che indica modi effettivi per curarsi dal 'razzismo naturale'. Prima di tutto non andare in cerca di giustificazioni teoriche e comprendere perché il razzismo possa annidarsi anche dove uno meno se lo aspetta. Carlo Augusto Viano Un bel libro, molto lucido e per niente ideologico, in cui un giornalista e un genetista e romanziere mettono insieme un vero catalogo di razzismi: quelli espliciti e quelli impliciti. Wlodek Goldkorn, "L'espresso" Cheli e Barbujani ci ricordano che l'umanità è fatta sì di gente diversa, ma che nessuna delle differenze che ci inquietano ha origini genetiche note. Stella Pende, "Donna Moderna"



Come Eravamo


Come Eravamo
DOWNLOAD
Author : Guido Barbujani
language : it
Publisher: Gius.Laterza & Figli Spa
Release Date : 2022-10-31T00:00:00+01:00

Come Eravamo written by Guido Barbujani and has been published by Gius.Laterza & Figli Spa this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2022-10-31T00:00:00+01:00 with Social Science categories.


Finalmente possiamo vederli, i nostri antenati. Grazie alla bravura degli artisti, dei paleontologi che hanno disseppellito e amorevolmente ricostruito vecchi scheletri e dei genetisti che spesso sono riusciti a leggere il loro DNA, la nostra curiosità trova un oggetto più concreto, che ci interpella e ci emoziona. Uno dei più importanti genetisti italiani ci racconta la storia di come eravamo e com'era la vita quotidiana milioni di anni fa, a partire dai volti dei nostri antenati restituiti in quindici magnifiche sculture iperrealistiche. Dal primo avventurarsi su due gambe nelle pianure africane alla produzione di pitture rupestri, piramidi, bastimenti, parlamenti e molto altro: tanto si è scritto sul cammino evolutivo dell'umanità grazie al lavoro di paleontologi, archeologi e genetisti. Ciascuno di loro ha messo un tassello a formare un quadro generale della nostra storia. Ma oggi siamo riusciti a compiere un altro passo: con la capacità che abbiamo acquisito di leggere a fondo il DNA di tante persone, passate e presenti, e di interpretarne le differenze, quei resti non solo ci danno un'idea delle migrazioni, degli scambi, dei processi di adattamento all'ambiente che hanno fatto di noi quello che siamo, ma ci hanno anche permesso la ricostruzione delle sembianze dei nostri antenati. Il lavoro scrupoloso di un gruppo di artisti ci fa finalmente guardare in faccia Homo erectus, che per primo ha imparato a maneggiare il fuoco, e i piccoli ominidi dell'isola di Flores in Indonesia, che qualcuno ha ribattezzato hobbit; i vecchi europei, gli uomini di Neandertal e quelli nuovi come Ötzi, l'uomo dei ghiacci del Museo di Bolzano, e tanti altri. Guardandoli negli occhi possiamo capire meglio quanto abbiamo in comune, quanto ci siano vicini, quanto è vero che, nonostante la grande distanza temporale, noi in qualche modo siamo loro.



Questione Di Razza


Questione Di Razza
DOWNLOAD
Author : Guido Barbujani
language : it
Publisher: Solferino
Release Date : 2023-09-19T00:00:00+02:00

Questione Di Razza written by Guido Barbujani and has been published by Solferino this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2023-09-19T00:00:00+02:00 with Fiction categories.


Ferrara, 1938. Il prefetto Rosario Mormino, spedito dalla Sicilia a rappresentare lo Stato fascista nella Bassa padana, tra scartafacci e incombenze quotidiani, ha avuto un’illuminazione. Ha notato una spiccata somiglianza tra il suo segretario e le figure ritratte negli affreschi rinascimentali di Palazzo Schifanoia: spalle strette, gambe arcuate, cranio bitorzoluto. Non sembra esserci dubbio: siamo di fronte all’archetipo di una “piccola razza”, la “Razza Padana Orientale”. Nell’Italia che si è appena scoperta ariana e sta per varare le leggi antiebraiche una tale rivelazione non potrà che assicurare al suo autore fama e gloria imperituri. Ma da umanista qual è, privo delle competenze del caso, per dimostrare la sua tesi ha bisogno dell’aiuto di qualcuno più ferrato di lui sull’argomento. E lo trova in una professoressa di scienze del liceo che ha notato nei suoi tragitti cittadini: un’ex insegnate, ebrea. Ex perché, a causa della sua appartenenza alla presunta razza ebraica, in Italia non può più insegnare. Guido Barbujani racconta come nel grigio e stolido conformismo del regime italiano si siano potuti affermare il mito della razza e le conseguenti persecuzioni. E lo fa attraverso una storia drammatica e paradossale, un racconto originale e affascinante, denso di ricostruzioni perfette del clima dell’epoca, con ambienti e dialoghi costruiti con umorismo dissacrante e grande attenzione ai dettagli. Un romanzo ironico e tragico sui deliri della storia che si chiude con una preziosa nota scientifica che illustra magistralmente come «prima di arrivare a concludere che la razza nell’uomo è una convenzione sociale e non un dato biologico ci siano voluti secoli: secoli nei quali, insieme a risultati scientifici di valore, sono state prodotte innumerevoli scemenze».



Prairyerth


Prairyerth
DOWNLOAD
Author : William Least Heat-Moon
language : en
Publisher: HMH
Release Date : 2014-03-11

Prairyerth written by William Least Heat-Moon and has been published by HMH this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2014-03-11 with History categories.


This New York Times bestseller by the author of Blue Highways is “a majestic survey of land and time and people in a single county of the Kansas plains” (Hungry Mind Review). William Least Heat-Moon travels by car and on foot into the core of our continent, focusing on the landscape and history of Chase County—a sparsely populated tallgrass prairie in the Flint Hills of central Kansas—exploring its land, plants, animals, and people until this small place feels as large as the universe. Called a “modern-day Walden” by the Chicago Sun-Times, PrairyErth is a journey through a place, through time, and into the human mind from the acclaimed author of Here, There, Elsewhere: Stories from the Road. “A sense of the American grain that will give [PrairyErth] a permanent place in the literature of our country.” —Paul Theroux, The New York Times



Constantinople


Constantinople
DOWNLOAD
Author : Edmondo De Amicis
language : en
Publisher:
Release Date : 1896

Constantinople written by Edmondo De Amicis and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1896 with Istanbul (Turkey) categories.




The Iguana


The Iguana
DOWNLOAD
Author : Anna Maria Ortese
language : en
Publisher: Kingston, N.Y. : McPherson
Release Date : 1987

The Iguana written by Anna Maria Ortese and has been published by Kingston, N.Y. : McPherson this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1987 with Fiction categories.


In this magical novel a count from Milan stumbles upon a desolate community of lost noblemen on an uncharted island off the coast of Portugal. When he discovers, to his astonishment, that their ill-treated servant is in fact a maiden iguana, and then proceeds to fall in love with her, the reader is given a fantastic tale of tragic love and delusion that ranks among the most affecting in contemporary literature. "The reptilian servant is only the first in a series of fantastic touches that tansform the narrative into a satiric fable dense with the echoes of Shakespeare's 'Tempest' and Kafka's 'Metamorphosis.' . . . The Iguana is a superb performance.""€"New York Times Book Review



The Wild Places


The Wild Places
DOWNLOAD
Author : Robert Macfarlane
language : en
Publisher: Granta Books
Release Date : 2009-07-02

The Wild Places written by Robert Macfarlane and has been published by Granta Books this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2009-07-02 with Nature categories.


Are there any genuinely wild places left in Britain and Ireland? Or have we tarmacked, farmed and built ourselves out of wildness? In his vital, bewitching, inspiring classic, Robert Macfarlane sets out in search of the wildness that remains.



An Autobiographical Account By A Leading Sardinian Republican Politician Of Resistance To Fascism In Sardinia From 1918 1930


An Autobiographical Account By A Leading Sardinian Republican Politician Of Resistance To Fascism In Sardinia From 1918 1930
DOWNLOAD
Author : Emilio Lussu
language : en
Publisher: Edwin Mellen Press
Release Date : 1992

An Autobiographical Account By A Leading Sardinian Republican Politician Of Resistance To Fascism In Sardinia From 1918 1930 written by Emilio Lussu and has been published by Edwin Mellen Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1992 with Biography & Autobiography categories.


Readers seeking to understand the resurgence of fascism in the world today should profit from Emilio Lussu's account. This is an autobiography through which the reader encounters men and women caught up in the brutalizing of a State whose opponents suffer the consequences of holding to principle. In Sardinia in the 1920's a bourgeois class fell easy prey to fascism. Lussu's personal, humorous, warm, perceptive, ironic and telling account of his own humiliation and punishment, affords the reader the unique perspective of a man at the centre of opposition to a movement which would eventually plunge Europe into war.



Farewell To Growth


Farewell To Growth
DOWNLOAD
Author : Serge Latouche
language : en
Publisher: Polity
Release Date : 2009

Farewell To Growth written by Serge Latouche and has been published by Polity this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2009 with Business & Economics categories.


Most of us who live in the North and the West consume far too much – too much meat, too much fat, too much sugar, too much salt. We are more likely to put on too much weight than to go hungry. We live in a society that is heading for a crash. We are aware of what is happening and yet we refuse to take it fully into account. Above all we refuse to address the issue that lies at the heart of our problems – namely, the fact that our societies are based on an economy whose only goal is growth for growth’s sake. Serge Latouche argues that we need to rethink from the very foundations the idea that our societies should be based on growth. He offers a radical alternative – a society of ‘de-growth’. De-growth is not the same thing as negative growth. We should be talking about ‘a-growth’, in the sense in which we speak of ‘a-theism’. And we do indeed have to abandon a faith or religion – that of the economy, progress and development—and reject the irrational and quasi-idolatrous cult of growth for growth’s sake. While many realize that that the never-ending pursuit of growth is incompatible with a finite planet, we have yet to come to terms with the implications of this – the need to produce less and consume less. But if we do not change course, we are heading for an ecological and human disaster. There is still time to imagine, quite calmly, a system based upon a different logic, and to plan for a ‘de-growth society’.