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G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 1


G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 1
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G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 1


G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 1
DOWNLOAD

Author : Thomas Mansky
language : de
Publisher:
Release Date : 2017

G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 1 written by Thomas Mansky and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2017 with categories.




G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 1


G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 1
DOWNLOAD

Author : Mansky, Thomas
language : de
Publisher: Universitätsverlag der TU Berlin
Release Date : 2017-06-26

G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 1 written by Mansky, Thomas and has been published by Universitätsverlag der TU Berlin this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2017-06-26 with Business & Economics categories.


The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) have been developed for measuring outcome and volume indicators for specified diseases and/or procedures based on administrative data. In Germany the administrative billing data of the hospitals (the so called DRG-data) are electronically exchanged with the insurance companies and also once a year delivered to the federal office of statistics via standardized data interfaces (specifications according to § 21 KHEntgG and § 301 SGB V; this data transfer includes all somatic patients, all payers and all hospitals). G-IQI provide medically meaningful information about important and/or frequent diseases and procedures, which are treated or performed, respectively, in German hospitals. Wherever possible and medically sensible, information concerning outcome is provided besides volume indicators. In many cases this is the in-hospital mortality for the specific disease or procedure. This volume presents the revised G-IQI version 5.1 together with the technical specifications based on the German coding systems for the data year 2016. As compared to the preceding version 5.0 various indicators have been modified or more precisely specified. Some more indicators have been added. However, the major innovation in this version is the introduction of aggregate indicators. For certain disease groups (like diseases of the heart) these allow to assess aggregate hospital performance in this area via three dimensions: Range of provided services, Volume, and Outcome where available. The evaluation is based on a comparison of the indicators of a single hospital versus the national distribution of these indicators. Details of this method will be described in a subsequent publication. The G-IQI indicators cover more than 45% of all in-patient cases in Germany. This is more than for other disease specific indicator systems. The in-hospital mortality indicators cover over 67% of all in-hospital deaths. Updated information for the coverage of the new version will be published later as the federal database for calculating reference values on current data is not yet available. Indicator systems like G-IQI can be used for public reporting. In this way G-IQI is used by the ‘Initiative Qualitätsmedizin’, an association of more than 400 German and Swiss hospitals publishing their results based on these indicators. Furthermore the Swiss Bundesamt für Gesundheit uses a Swiss variant of these indicators (CH-IQI) for an obligatory public reporting for all Swiss hospitals. Predominantly, however, G-IQI indicators are used within the internal quality management of the hospitals for continuous improvement of their medical outcomes. Results which deviate from the federal average may and should be a reason for investigating the treatment processes of the respective disease, which may for example involve peer reviews of medical records. Using the indicators as a trigger tool it is possible to install an efficient and highly effective outcome oriented quality management within a hospital. Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) wurden für die Messung von Qualitäts- und Leistungskennzahlen mittels der sogenannten Routinedaten entwickelt (genauer gesagt für die im Rahmen der DRG-Abrechnung erfassten Daten nach § 21 KHEntgG oder § 301 SGB V). Die G-IQI Indikatoren geben übersichtlich und medizinisch sinnvoll strukturiert Auskunft über wichtige und häufige Krankheitsbilder und Eingriffe vieler medizinischer Fachgebiete. Dort wo es sinnvoll ist, werden neben den Mengeninformationen auch Angaben zur Ergebnisqualität unter anderem in Form der Krankenhaussterblichkeit dargestellt. Mit diesem Band wird die neue und überarbeitete G-IQI Version 5.1 mit den Indikatordefinitionen auf der Basis der deutschen Kodiersysteme des Datenjahres 2016 vorgestellt. Gegenüber der vorangegangenen Version 5.0 wurden eine Reihe von bestehenden Indikatoren im Detail modifiziert bzw. präzisiert. Einige weitere Indikatoren sind neu hinzugekommen. Eine wesentliche Neuerung sind die Bewertungsindikatoren, die mit der Version 5.0 eingeführt wurden. Hiermit wird jeweils für bestimmte Leistungsbereiche eine Bewertung über die drei Bewertungsachsen Angebotsbreite, Leistungsmenge und Ergebnis anhand eines Vergleichs zu den Bundesreferenzdaten durchgeführt. Dieses neue Bewertungssystem wird in einer nachfolgenden Publikation weiter spezifiziert. Die G-IQI Indikatoren decken gemessen an den deutschen DRG-Daten über 45% aller Krankenhausfälle in Deutschland ab. Dies ist mehr als bei allen anderen, vergleichbaren krankheitsbezogenen Indikatorsystemen. Über die Sterblichkeitsindikatoren stellen die G-IQI wichtige Ergebnisinformationen für mehr als 67% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle transparent dar. Die genauen aktualisierten Angaben zum Abdeckungsgrad sind im Band 1 der neuen Version 5.1 noch nicht enthalten, da die aktuellen Referenzdaten auf Bundesebene noch nicht verfügbar sind. Hierzu wird auf eine nachfolgende Publikation verwiesen. Indikatorensysteme wie G-IQI können für die öffentliche Darstellung (Public Reporting) der Krankenhausleistungen eingesetzt werden. In diesem Sinne werden G-IQI von der Initiative Qualitätsmedizin sowie in der Schweizer Variante (CH-IQI) vom Schweizer Bundesamt für Gesundheit verwendet. Vor allem aber dienen die G-IQI Indikatoren im hausinternen Qualitätsmanagement zur kontinuierlichen Verbesserung der Ergebnisse. Auffälligkeiten in den G-IQI Ergebnisindikatoren können und sollten Anlass für die Untersuchung und Verbesserung der Behandlungsprozesse beim betreffenden Krankheitsbild sein. Mit Hilfe dieser Indikatoren ist es bei entsprechendem Einsatz möglich, ein effizientes, hochwirksames ergebnisorientiertes Qualitätsmanagement im Krankenhaus aufzubauen.



G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 1


G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 1
DOWNLOAD

Author : Thomas Mansky
language : de
Publisher:
Release Date : 2016

G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 1 written by Thomas Mansky and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2016 with categories.




G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 1


G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 1
DOWNLOAD

Author : Mansky, Thomas
language : de
Publisher: Universitätsverlag der TU Berlin
Release Date : 2016-07-13

G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 1 written by Mansky, Thomas and has been published by Universitätsverlag der TU Berlin this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2016-07-13 with Business & Economics categories.


Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) wurden für die Messung von Qualitäts- und Leistungskennzahlen mittels der sogenannten Routinedaten entwickelt (genauer gesagt für die im Rahmen der DRG-Abrechnung erfassten Daten nach § 21 KHEntgG oder § 301 SGB V). Die G-IQI Indikatoren geben übersichtlich und medizinisch sinnvoll strukturiert Auskunft über wichtige und häufige Krankheitsbilder und Eingriffe vieler medizinischer Fachgebiete. Dort wo es sinnvoll ist, werden neben den Mengeninformationen auch Angaben zur Ergebnisqualität unter anderem in Form der Krankenhaussterblichkeit dargestellt. Mit diesem Band wird die neue und überarbeitete G-IQI Version 5.0 mit den Indikatordefinitionen auf der Basis der deutschen Kodiersysteme des Datenjahres 2015 vorgestellt. Gegenüber der vorangegangenen Version 4.2 wurden eine Reihe von bestehenden Indikatoren im Detail modifiziert bzw. präzisiert. Einige weitere Indikatoren sind neu hinzugekommen. Eine wesentliche Neuerung ist die Einführung von Bewertungsindikatoren in dieser Version. Hiermit wird jeweils für bestimmte Leistungsbereiche eine Bewertung über die drei Bewertungsachsen Angebotsbreite, Leistungsmenge und Ergebnis anhand eines Vergleichs zu den Bundesreferenzdaten durchgeführt. Dieses neue Bewertungssystem wird in einer nachfolgenden Publikation weiter spezifiziert. Die G-IQI Indikatoren decken gemessen an den deutschen DRG-Daten über 44 % aller Krankenhausfälle in Deutschland ab. Dies ist mehr als bei allen anderen, vergleichbaren krankheitsbezogenen Indikatorsystemen. Über die Sterblichkeitsindikatoren stellen die G-IQI wichtige Ergebnisinformationen für mehr als 55 % aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle transparent dar. Die genauen aktualisierten Angaben zum Abdeckungsgrad sind im Band 1 der neuen Version 5.0 noch nicht enthalten, da die Referenzdaten auf Bundesebene noch nicht verfügbar sind. Hierzu wird auf eine nachfolgende Publikation verwiesen. Indikatorensysteme wie G-IQI können für die öffentliche Darstellung (Public Reporting) der Krankenhausleistungen eingesetzt werden. In diesem Sinne werden G-IQI von der Initiative Qualitätsmedizin sowie in der Schweizer Variante (CH-IQI) vom Schweizer Bundesamt für Gesundheit verwendet. Vor allem aber dienen die G-IQI Indikatoren im hausinternen Qualitätsmanagement zur weiteren Verbesserung der Ergebnisse. Auffälligkeiten in den G-IQI Ergebnisindikatoren können und sollten Anlass für die Untersuchung und Verbesserung der Behandlungsprozesse beim betreffenden Krankheitsbild sein. Mit Hilfe dieser Indikatoren ist es bei entsprechendem Einsatz möglich, ein effizientes, hochwirksames ergebnisorientiertes Qualitätsmanagement im Krankenhaus aufzubauen. Die hierzu eingesetzten Verfahren wurden mit der Veröffentlichung der Version 4.0 und an anderer Stelle bereits erörtert. The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) have been developed for measuring outcome and volume indicators for specified diseases and/or procedures based on administrative data. In Germany the administrative billing data of the hospitals (the so called DRG-data) are electronically exchanged with the insurance companies and also once a year delivered to the federal office of statistics via standardized data interfaces (specifications according to § 21 KHEntgG and § 301 SGB V). G-IQI provide medically meaningful information about important and/or frequent diseases and procedures, which are treated or performed, respectively, in German hospitals. Wherever possible and medically sensible, information concerning outcome is provided besides volume indicators. In many cases this is the in-hospital mortality for the specific disease or procedure. This volume presents the revised G-IQI version 5.0 together with the technical specifications based on the German coding systems for the data year 2015. As compared to the preceding version 4.2 various indicators have been modified or more precisely specified. Some more indicators have been added. However, the major innovation in this version is the introduction of grading indicators. For certain groups of disease (like diseases of the heart) these allow to assess hospital performance via three dimensions: Service range, Volume, and Outcome where available. The evaluation is based on a comparison of the indicators of a single hospital versus the national distribution of these indicators. Details of this method will be described in a subsequent publication. The G-IQI indicators cover more than 44% of all in-patient cases in Germany. This is more than for other disease specific indicator systems. The in-hospital mortality indicators cover over 55% of all in-hospital deaths. Updated information for the coverage of the new version will be published later as the federal database for calculating the reference values is not yet available. Indicator systems like G-IQI can be used for public reporting. In this way G-IQI is used by the ‘Initiative Qualitätsmedizin’, an association of currently 377 German and Swiss hospitals publishing their results based on these indicators. Furthermore the Swiss Bundesamt für Gesundheit uses a Swiss variant of these indicators (CH-IQI) for an obligatory public reporting for all Swiss hospitals. Predominantly, however, G-IQI indicators are used within the internal quality management of the hospitals for further improving their outcome. Results which deviate from the federal average may and should be a reason for investigating the treatment processes of the respective disease, which may for example involve peer reviews of medical records. Using the indicators as a trigger tool it is possible to install an efficient and highly effective outcome oriented quality management within a hospital. The methods used for this purpose have been described in other publications.



G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 4 1 Band 1


G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 4 1 Band 1
DOWNLOAD

Author : Mansky, Thomas
language : de
Publisher: Universitätsverlag der TU Berlin
Release Date : 2015-05-04

G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 4 1 Band 1 written by Mansky, Thomas and has been published by Universitätsverlag der TU Berlin this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2015-05-04 with Medical categories.


Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) wurden für die Messung von Qualitäts- und Leistungskennzahlen mittels der sogenannten Routinedaten entwickelt (genauer gesagt für die im Rahmen der DRG-Abrechnung erfassten Daten nach § 21 KHEntgG oder § 301 SGB V). Die G-IQI Indikatoren geben übersichtlich und medizinische sinnvoll strukturiert Auskunft über wichtige und häufige Krankheitsbilder und Eingriffe vieler medizinischer Fachgebiete. Dort wo es sinnvoll ist, werden neben den Mengeninformationen auch Angaben zur Ergebnisqualität unter anderem in Form der Krankenhaussterblichkeit dargestellt. Mit diesem Band wird die neue und überarbeitete G-IQI Version 4.1 vorgestellt. Neben vielen Modifikationen und Präzisierungen im Detail sind neue, spezielle Krankheitsbilder hinzugekommen, bei denen die Erfahrung eines Krankenhauses für die betroffenen Patienten von Interesse ist (beispielsweise die Behandlung von Epilepsien im Kinder- und Erwachsenenalter oder die Behandlung von Hirntumoren). Für andere Bereiche wurde die bisher existierende Gliederung grundlegend überarbeitet (beispielsweise bei Hüft- und Knieendoprothesen oder bei Erkrankungen der Wirbelsäule). In der neuen Version 4.1 decken die G-IQI Indikatoren gemessen an den DRG-Daten 2013 jetzt 44,9% aller Krankenhausfälle in Deutschland ab. Dies ist mehr als bei allen anderen, vergleichbaren krankheitsbezogenen Indikatorsystemen. Über die Sterblichkeitsindikatoren stellen die G-IQI wichtige Ergebnisinformationen für mehr als 55,7% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle transparent dar. Die technische Spezifikation der Indikatoren wird ergänzt um eine Auswertung der DRG-Daten aller deutschen Krankenhäuser aus dem Datenjahr 2013. Damit werden für alle Indikatoren auch die Mengen und Referenzwerte auf Bundesebene angegeben. Für viele Krankheitsbilder bzw. Operationen liegen damit erstmals vollständige Informationen zur Versorgungssituation und Versorgungsqualität in Deutschland vor. Ferner können sich Krankenhäuser, die G-IQI einsetzen, anhand dieser Angaben mit den deutschen Durchschnittswerten vergleichen. Indikatorensysteme wie G-IQI können für die öffentliche Darstellung (Public Reporting) der Krankenhausleistungen eingesetzt werden. In diesem Sinne werden G-IQI von der Initiative Qualitätsmedizin sowie in der Schweizer Variante (CH-IQI) vom Schweizer Bundesamt für Gesundheit verwendet. Vor allem aber dienen die G-IQI Indikatoren im hausinternen Qualitätsmanagement zur weiteren Verbesserung der Ergebnisse. Auffälligkeiten in den G-IQI Ergebnisindikatoren können und sollten Anlass für die Untersuchung und Verbesserung der Behandlungsprozesse beim betreffenden Krankheitsbild sein. Mit Hilfe dieser Indikatoren ist es bei entsprechendem Einsatz möglich, ein effizientes, hochwirksames ergebnisorientiertes Qualitätsmanagement im Krankenhaus aufzubauen. Die hierzu eingesetzten Verfahren wurden mit der Veröffentlichung der Version 4.0 und an anderer Stelle bereits erörtert. The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) have been developed for measuring quality and volume indicators for specified diseases and/or procedures based on administrative data. In Germany the administrative billing data of the hospitals (the so called DRG-data) are electronically exchanged with the insurance companies and also once a year delivered to the federal office of statistics via standardized data interfaces (specifications according to § 21 KHEntgG and § 201 SGB V). G-IQI provide medically meaningful information about important and/or frequent diseases and procedures, which are treated or performed respectively in the German hospitals. Wherever possible and medically sensible information concerning outcome is provided besides volume indicators. In many cases this is the in-hospital mortality for the specific disease or procedure. This volume presents the revised G-IQI version 4.1. Besides modifications and clarifications refering to many details of the last version new indicators for additional disease and procedure groups have been defined. These refer to many diseases, where the public or the potential patient looking for a hospital would like to get at least information about the experience, which a hospital has in treating this disease. This would for example be the case for the treatment of epilepsy in children or adults or for the treatment of brain tumors. For other areas the previous structure of G-IQI has been revised and the subgroups have been segmented in a different way (for example in case of hip and knee replacement or spinal surgery). The new G-IQI version 4.1 covers 44.9% of all in-patient cases in Germany according to the German DRG data 2013. This is more than in other disease specific indicator systems. The in-hospital mortality indicators cover 55.7% of all in-hospital deaths. The technical specification of the indicators given in this volume is augmented by a complete analysis of all German inpatient episodes 2013 using the G-IQI indicators (18 million cases). Thus for every indicator the national volume and the respective reference value is given in this publication. For many diseases and procedures covered by G-IQI this is a unique reference. Furthermore hospitals using G-IQI can use these values to compare themselves to the national average. Indicator systems like G-IQI can be used for public reporting. In this way G-IQI is used by the ‘Initiative Qualitätsmedizin’, an association of currently 330 German hospitals publishing their results based on these indicators. Furthermore the Swiss Bundesamt für Gesundheit uses a Swiss variant of these indicators (CH-IQI) for an obligatory public reporting for all Swiss hospitals. Predominantly, however, G-IQI indicators are used within the internal quality management of the hospitals for further improving their outcome. Results which deviate from the federal average may and should be a reason for investigating the treatment processes of the respective disease, which may for example involve peer reviews of medical records. Using the indicators as a trigger tool it is possible to install an efficient and highly effective outcome oriented quality management within a hospital. The methods used for this purpose have been described in other publications.



G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 4 2 Band 1


G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 4 2 Band 1
DOWNLOAD

Author : Mansky, Thomas
language : de
Publisher: Universitätsverlag der TU Berlin
Release Date : 2015-09-15

G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 4 2 Band 1 written by Mansky, Thomas and has been published by Universitätsverlag der TU Berlin this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2015-09-15 with Medical categories.


Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) wurden für die Messung von Qualitäts- und Leistungskennzahlen mittels der sogenannten Routinedaten entwickelt (genauer gesagt für die im Rahmen der DRG-Abrechnung erfassten Daten nach § 21 KHEntgG oder § 301 SGB V). Die G-IQI Indikatoren geben übersichtlich und medizinische sinnvoll strukturiert Auskunft über wichtige und häufige Krankheitsbilder und Eingriffe vieler medizinischer Fachgebiete. Dort wo es sinnvoll ist, werden neben den Mengeninformationen auch Angaben zur Ergebnisqualität unter anderem in Form der Krankenhaussterblichkeit dargestellt. Mit diesem Band wird die neue und überarbeitete G-IQI Version 4.2 mit den Indikatordefinitionen auf der Basis der deutschen Kodiersysteme des Datenjahres 2015 vorgestellt. Gegenüber der Version 4.0 sind durch viele Modifikationen und Präzisierungen im Detail neue, spezielle Krankheitsbilder hinzugekommen, bei denen die Erfahrung eines Krankenhauses für die betroffenen Patienten von Interesse ist (beispielsweise die Behandlung von Epilepsien im Kinder- und Erwachsenenalter oder die Behandlung von Hirntumoren). Für andere Bereiche wurde die bisher existierende Gliederung grundlegend überarbeitet (beispielsweise bei Hüft- und Knieendoprothesen oder bei Erkrankungen der Wirbelsäule). Im Vergleich zur Version 4.1 enthält die Version 4.2 neue Differenzierungen im Bereich der Eingriffe an der Hauptschlagader sowie eine Präzisierung im Bereich der Operationen an der Lunge. In der neuen Version 4.2 decken die G-IQI Indikatoren gemessen an den DRG-Daten 2013 jetzt 44,9% aller Krankenhausfälle in Deutschland ab. Dies ist mehr als bei allen anderen, vergleichbaren krankheitsbezogenen Indikatorsystemen. Über die Sterblichkeitsindikatoren stellen die G-IQI wichtige Ergebnisinformationen für mehr als 55,7% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle transparent dar. Die technische Spezifikation der Indikatoren wird ergänzt um eine Auswertung der DRG-Daten aller deutschen Krankenhäuser aus dem Datenjahr 2013. Damit werden für alle Indikatoren auch die Referenzwerte auf Bundesebene angegeben. Für viele Krankheitsbilder bzw. Operationen liegen damit erstmals vollständige Informationen zur Versorgungssituation und Versorgungsqualität in Deutschland vor. Ferner können sich Krankenhäuser, die G-IQI einsetzen, anhand dieser Angaben mit den deutschen Durchschnittswerten vergleichen. Indikatorensysteme wie G-IQI können für die öffentliche Darstellung (Public Reporting) der Krankenhausleistungen eingesetzt werden. In diesem Sinne werden G-IQI von der Initiative Qualitätsmedizin sowie in der Schweizer Variante (CH-IQI) vom Schweizer Bundesamt für Gesundheit verwendet. Vor allem aber dienen die G-IQI Indikatoren im hausinternen Qualitätsmanagement zur weiteren Verbesserung der Ergebnisse. Auffälligkeiten in den G-IQI Ergebnisindikatoren können und sollten Anlass für die Untersuchung und Verbesserung der Behandlungsprozesse beim betreffenden Krankheitsbild sein. Mit Hilfe dieser Indikatoren ist es bei entsprechendem Einsatz möglich, ein effizientes, hochwirksames ergebnisorientiertes Qualitätsmanagement im Krankenhaus aufzubauen. Die hierzu eingesetzten Verfahren wurden mit der Veröffentlichung der Version 4.0 und an anderer Stelle bereits erörtert. The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) have been developed for measuring outcome and volume indicators for specified diseases and/or procedures based on administrative data. In Germany the administrative billing data of the hospitals (the so called DRG-data) are electronically exchanged with the insurance companies and also once a year delivered to the federal office of statistics via standardized data interfaces (specifications according to § 21 KHEntgG and § 301 SGB V). G-IQI provide medically meaningful information about important and/or frequent diseases and procedures, which are treated or performed, respectively, in German hospitals. Wherever possible and medically sensible, information concerning outcome is provided besides volume indicators. In many cases this is the in-hospital mortality for the specific disease or procedure. This volume presents the revised G-IQI version 4.2 together with the technical specifications based on the German coding systems for the data year 2015. Besides modifications and clarifications referring to many details of the version 4.0 new indicators for additional disease and procedure groups have been defined. These refer to many diseases, where the public or the potential patient looking for a hospital would like to get at least information about the experience, which a hospital has in treating this disease. This would for example be the case for the treatment of epilepsy in children or adults or for the treatment of brain tumors. For other areas the previous structure of G-IQI has been revised and the subgroups have been segmented in a different way (for example in case of hip and knee replacement or spinal surgery). Compared to the last version 4.1, the new version 4.2 contains new classifications for aortic surgery as well as a clarification regarding lung surgery. The new G-IQI version 4.2 covers 44.9% of all in-patient cases in Germany according to the German DRG data 2013. This is more than for other disease specific indicator systems. The in-hospital mortality indicators cover 55.7% of all in-hospital deaths. The technical specification of the indicators given in this volume is augmented by a complete analysis of all German inpatient episodes 2013 using the G-IQI indicators (18 million inpatient cases). Thus for every indicator the national volume and the respective reference value is given in this publication. For many diseases and procedures covered by G-IQI this is a unique reference. Furthermore hospitals using G-IQI can use these values to compare themselves to the national average. Indicator systems like G-IQI can be used for public reporting. In this way G-IQI is used by the ‘Initiative Qualitätsmedizin’, an association of currently 330 German hospitals publishing their results based on these indicators. Furthermore the Swiss Bundesamt für Gesundheit uses a Swiss variant of these indicators (CH-IQI) for an obligatory public reporting for all Swiss hospitals. Predominantly, however, G-IQI indicators are used within the internal quality management of the hospitals for further improving their outcome. Results which deviate from the federal average may and should be a reason for investigating the treatment processes of the respective disease, which may for example involve peer reviews of medical records. Using the indicators as a trigger tool it is possible to install an efficient and highly effective outcome oriented quality management within a hospital. The methods used for this purpose have been described in other publications.



G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 2


G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 2
DOWNLOAD

Author : Mansky, Thomas
language : de
Publisher: Universitätsverlag der TU Berlin
Release Date : 2017-09-01

G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 2 written by Mansky, Thomas and has been published by Universitätsverlag der TU Berlin this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2017-09-01 with Business & Economics categories.


The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) have been developed for measuring outcome and volume indicators for specified diseases and/or procedures based on administrative data. In Germany the administrative billing data of the hospitals (the so called DRG-data) are electronically exchanged with the insurance companies and also once a year delivered to the federal office of statistics via standardized data interfaces (specifications according to § 21 KHEntgG and § 301 SGB V; this data transfer includes all somatic patients, all payers and all hospitals). G-IQI provide medically meaningful information about important and/or frequent diseases and procedures, which are treated or performed, respectively, in German hospitals. Wherever possible and medically sensible, information concerning outcome is provided besides volume indicators. In many cases this is the in-hospital mortality for the specific disease or procedure. This volume presents the revised G-IQI version 5.1 together with the technical specifications based on the German coding systems for the data year 2017. As compared to the preceding version 5.0 various indicators have been modified or more precisely specified. Some additional indicators have been added. However, the major innovation in this version is the introduction of aggregate indicators. For certain disease groups (like diseases of the heart) these allow to assess aggregate hospital performance in this area via three dimensions: Range of provided services, volume, and outcome, where available. The evaluation is based on a comparison of the indicators of a single hospital versus the national distribution of these indicators. Details of this method will be described in a subsequent publication. The G-IQI indicators cover more than 50% of all in-patient cases in Germany. This is more than for other disease specific indicator systems. The in-hospital mortality indicators cover over 59% of all in-hospital deaths. Indicator systems like G-IQI can be used for public reporting. In this way G-IQI is used by the ‘Initiative Qualitätsmedizin’, an association of more than 400 German and Swiss hospitals publishing their results based on these indicators. Furthermore the Swiss Bundesamt für Gesundheit uses a Swiss variant of these indicators (CH-IQI) for an obligatory public reporting for all Swiss hospitals. Predominantly, however, G-IQI indicators are used within the internal quality management of the hospitals for continuous improvement of medical outcomes. Results which deviate from the federal average may and should be a reason for investigating the treatment processes of the respective disease, which may, for example, involve peer reviews of medical records. By using the indicators as a trigger tool it is possible to install an efficient and highly effective outcome oriented quality management within a hospital. Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) wurden für die Messung von Qualitäts- und Leistungskennzahlen mittels der sogenannten Routinedaten entwickelt (genauer gesagt für die im Rahmen der DRG-Abrechnung erfassten Daten nach § 21 KHEntgG oder § 301 SGB V). Die G-IQI Indikatoren geben übersichtlich und medizinisch sinnvoll strukturiert Auskunft über wichtige und häufige Krankheitsbilder und Eingriffe vieler medizinischer Fachgebiete. Dort wo es sinnvoll ist, werden neben den Mengeninformationen auch Angaben zur Ergebnisqualität unter anderem in Form der Krankenhaussterblichkeit dargestellt. Mit diesem Band wird die neue und überarbeitete G-IQI Version 5.1 mit den Indikatordefinitionen auf der Basis der deutschen Kodiersysteme des Datenjahres 2017 vorgestellt. Gegenüber der vorangegangenen Version 5.0 wurden eine Reihe von bestehenden Indikatoren im Detail modifiziert bzw. präzisiert. Einige weitere Indikatoren sind neu hinzugekommen. Eine wesentliche Neuerung sind die Bewertungsindikatoren, die mit der Version 5.0 eingeführt wurden. Hiermit wird jeweils für bestimmte Leistungsbereiche eine Bewertung über die drei Bewertungsachsen Angebotsbreite, Leistungsmenge und Ergebnis anhand eines Vergleichs zu den Bundesreferenzdaten durchgeführt. Dieses neue Bewertungssystem wird in einer nachfolgenden Publikation weiter spezifiziert. Die G-IQI Indikatoren in der Version 5.1 decken gemessen an den deutschen DRG-Daten über 50% aller Krankenhausfälle in Deutschland ab. Dies ist mehr als bei allen anderen vergleichbaren, krankheitsbezogenen Indikatorsystemen. Über die Sterblichkeitsindikatoren stellen die G-IQI wichtige Ergebnisinformationen für mehr als 59% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle transparent dar. Indikatorensysteme wie G-IQI können für die öffentliche Darstellung (Public Reporting) der Krankenhausleistungen eingesetzt werden. In diesem Sinne werden G-IQI von der Initiative Qualitätsmedizin sowie in der Schweizer Variante (CH-IQI) vom Schweizer Bundesamt für Gesundheit verwendet. Vor allem aber dienen die Indikatoren im hausinternen Qualitätsmanagement zur kontinuierlichen Verbesserung der Ergebnisse. Auffälligkeiten in den Ergebnisindikatoren können und sollten Anlass für die Untersuchung und Verbesserung der Behandlungsprozesse beim betreffenden Krankheitsbild sein. Mit Hilfe dieser Indikatoren ist es bei entsprechendem Einsatz möglich, ein effizientes, hochwirksames ergebnisorientiertes Qualitätsmanagement im Krankenhaus aufzubauen.



G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 2


G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 2
DOWNLOAD

Author : Mansky, Thomas
language : de
Publisher: Universitätsverlag der TU Berlin
Release Date : 2016-09-14

G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 2 written by Mansky, Thomas and has been published by Universitätsverlag der TU Berlin this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2016-09-14 with Business & Economics categories.


Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) wurden für die Messung von Qualitäts- und Leistungskennzahlen mittels der sogenannten Routinedaten entwickelt (genauer gesagt für die im Rahmen der DRG-Abrechnung erfassten Daten nach § 21 KHEntgG oder § 301 SGB V). Die G-IQI Indikatoren geben übersichtlich und medizinisch sinnvoll strukturiert Auskunft über wichtige und häufige Krankheitsbilder und Eingriffe vieler medizinischer Fachgebiete. Dort wo es sinnvoll ist, werden neben den Mengeninformationen auch Angaben zur Ergebnisqualität unter anderem in Form der Krankenhaussterblichkeit dargestellt. Mit diesem Band wird die neue und überarbeitete G-IQI Version 5.0 mit den Indikatordefinitionen auf der Basis der deutschen Kodiersysteme des Datenjahres 2016 vorgestellt. Gegenüber der vorangegangenen Version 4.2 wurden eine Reihe von bestehenden Indikatoren im Detail modifiziert bzw. präzisiert. Einige weitere Indikatoren sind neu hinzugekommen. Eine wesentliche Neuerung ist die Einführung von Bewertungsindikatoren in dieser Version. Hiermit wird jeweils für bestimmte Leistungsbereiche eine Bewertung über die drei Bewertungsachsen Angebotsbreite, Leistungsmenge und Ergebnis anhand eines Vergleichs zu den Bundesreferenzdaten durchgeführt. Dieses neue Bewertungssystem wird in einer nachfolgenden Publikation weiter spezifiziert. Die G-IQI Indikatoren decken gemessen an den deutschen DRG-Daten 2014 45,2% aller Krankenhausfälle in Deutschland ab. Dies ist mehr als bei allen anderen, vergleichbaren krankheitsbezogenen Indikatorsystemen. Über die Sterblichkeitsindikatoren stellen die G-IQI wichtige Ergebnisinformationen für 55,9% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle transparent dar. Band 2 der neuen Version 5.0 enthält auch die neu berechneten Bundesreferenzdaten für diese Version. Für alle G-IQI Indikatoren wurden die Referenzwerte aus der derzeit aktuellsten bundesweiten DRG-Statistik des Datenjahres 2014 berechnet. Damit stehen den Kliniken, die das System einsetzen, Vergleichsdaten der Bundesebene für die in ihrem Haus gemessenen Sterblichkeiten, Fallzahlen und andere Kennzahlen zur Verfügung. Die Krankenhäuser können somit ihre jeweilige Position im Vergleich zu den Bundesmittelwerten einschätzen. Mit dem vorliegenden Band 2 werden alle Referenzwerte publiziert. Da die G-IQI Indikatoren viele komplexe Indikatoren für stationär behandelte Krankheiten und Eingriffe enthalten, die nicht anderweitig publiziert werden, ergänzt die G-IQI Bundeauswertung auch die öffentliche Gesundheitsberichterstattung in Deutschland. Indikatorensysteme wie G-IQI können für die öffentliche Darstellung (Public Reporting) der Krankenhausleistungen eingesetzt werden. In diesem Sinne werden G-IQI von der Initiative Qualitätsmedizin sowie in der Schweizer Variante (CH-IQI) vom Schweizer Bundesamt für Gesundheit verwendet. Vor allem aber dienen die G-IQI Indikatoren im hausinternen Qualitätsmanagement zur weiteren Verbesserung der Ergebnisse. Auffälligkeiten in den G-IQI Ergebnisindikatoren können und sollten Anlass für die Untersuchung und Verbesserung der Behandlungsprozesse beim betreffenden Krankheitsbild sein. Mit Hilfe dieser Indikatoren ist es bei entsprechendem Einsatz möglich, ein effizientes, hochwirksames ergebnisorientiertes Qualitätsmanagement im Krankenhaus aufzubauen. Die hierzu eingesetzten Verfahren wurden mit der Veröffentlichung der Version 4.0 und an anderer Stelle bereits erörtert. The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) have been developed for measuring outcome and volume indicators for specified diseases and/or procedures based on administrative data. In Germany the administrative billing data of the hospitals (the so called DRG-data) are electronically exchanged with the insurance companies and also once a year delivered to the federal office of statistics via standardized data interfaces (specifications according to § 21 KHEntgG and § 301 SGB V). G-IQI provide medically meaningful information about important and/or frequent diseases and procedures, which are treated or performed, respectively, in German hospitals. Wherever possible and medically sensible, information concerning outcome is provided besides volume indicators. In many cases this is the in-hospital mortality for the specific disease or procedure. This volume presents the revised G-IQI version 5.0 together with the technical specifications based on the German coding systems for the data year 2016. As compared to the preceding version 4.2 various indicators have been modified or more precisely specified. Some more indicators have been added. However, the major innovation in this version is the introduction of grading indicators. For certain groups of disease (like diseases of the heart) these allow to assess hospital performance via three dimensions: Service range, Volume, and Outcome where available. The evaluation is based on a comparison of the indicators of a single hospital versus the national distribution of these indicators. Details of this method will be described in a subsequent publication. As measured against the federal German DRG database 2014 the G-IQI indicators cover 45.2% of all in-patient cases in Germany. This is more than for other disease specific indicator systems. The in-hospital mortality indicators cover 55.9% of all in-hospital deaths. Volume 2 of G-IQI Version 5.0 also contains the federal reference values for all G-IQI indicators. The German federal DRG database of the latest available year 2014, which contains all non-psychiatric German inpatient cases, has been evaluated using the G-IQI Version 5.0 definitions. Thus hospitals using the G-IQI system can refer to the corresponding German reference values for inpatient mortalities, average case numbers per hospital and other indicators. This enables hospitals to judge their position in relation to a ‘German average hospital’. All reference values are published in this volume. As G-IQI contains a lot of complex disease and procedure indicators which are not published elsewhere, this evaluation also supplements the official German health statistics. Indicator systems like G-IQI can be used for public reporting. In this way G-IQI is used by the ‘Initiative Qualitätsmedizin’, an association of currently 377 German and Swiss hospitals publishing their results based on these indicators. Furthermore the Swiss Bundesamt für Gesundheit uses a Swiss variant of these indicators (CH-IQI) for an obligatory public reporting for all Swiss hospitals. Predominantly, however, G-IQI indicators are used within the internal quality management of the hospitals for further improving their outcome. Results which deviate from the federal average may and should be a reason for investigating the treatment processes of the respective disease, which may for example involve peer reviews of medical records. Using the indicators as a trigger tool it is possible to install an efficient and highly effective outcome oriented quality management within a hospital. The methods used for this purpose have been described in other publications.



G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 2


G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 2
DOWNLOAD

Author : Thomas Mansky
language : de
Publisher:
Release Date : 2017

G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 1 Band 2 written by Thomas Mansky and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2017 with categories.




G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 2


G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 2
DOWNLOAD

Author : Thomas Mansky
language : de
Publisher:
Release Date : 2016

G Iqi German Inpatient Quality Indicators Version 5 0 Band 2 written by Thomas Mansky and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2016 with categories.