[PDF] La Fabrique Du Sexe - eBooks Review

La Fabrique Du Sexe


La Fabrique Du Sexe
DOWNLOAD
AUDIOBOOK
READ ONLINE

Download La Fabrique Du Sexe PDF/ePub or read online books in Mobi eBooks. Click Download or Read Online button to get La Fabrique Du Sexe book now. This website allows unlimited access to, at the time of writing, more than 1.5 million titles, including hundreds of thousands of titles in various foreign languages. If the content not found or just blank you must refresh this page





La Fabrique Du Sexe Essai Sur Le Corps Et Le Genre En Occident


La Fabrique Du Sexe Essai Sur Le Corps Et Le Genre En Occident
DOWNLOAD
AUDIOBOOK
READ ONLINE
Author : Thomas Laqueur
language : fr
Publisher: Editions Gallimard
Release Date : 2013-10-15T18:07:50+02:00

La Fabrique Du Sexe Essai Sur Le Corps Et Le Genre En Occident written by Thomas Laqueur and has been published by Editions Gallimard this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2013-10-15T18:07:50+02:00 with Social Science categories.


L'Occident n'a cessé depuis les origines de s'interroger sur la différence des sexes. Mais parle-ton de l'homme et de la femme que l'on a encore rien dit : se réfère-t-on au genre - définition culturelle par des qualités morales, affectives, sociales... - ou au sexe - définition par des spécificités anatomiques ? Jamais, en effet, les deux notions ne se recouvrirent. Dès l'Antiquité, Aristote, par la définition de l'ordre des êtres, et Galien, par la définition du corpus anatomique, fondent le modèle du sexe unique, qui sera dominant jusqu'au XVIIIe siècle, et dans lequel le genre définit le sexe. Au XVIIIe siècle, émerge l'autre modèle de la différence sexuelle : le modèle des deux sexes, dans lequel, au contraire du premier, le sexe définit le genre : parce que, au niveau de l'anatomie comme de la physiologie, femmes et hommes sont incommensurablement différents, les genres définissent dès lors qualités, vertus et rôles selon des racines biologiques. Ces deux modèles, toutefois, ne se succèdent pas dans une histoire linéaire : dès le XVI> siècle, des auteurs posaient l'irréductible différence anatomique ; au XXe siècle encore, d'autres - tel Freud - pensent la sexualité selon le modèle du sexe unique... Les deux modèles coexistent dans le temps ; si leur prégnance sur les esprits peut être liée à des évolutions générales - économiques, culturelles, sociales - elle ne peut en aucun cas être strictement expliquée par celles-ci, et moins encore par les progrès de la connaissance anatomique qui se moulent le plus souvent dans les représentations dictées par chacun de ces modèles...



La Fabrique Du Sexe


La Fabrique Du Sexe
DOWNLOAD
AUDIOBOOK
READ ONLINE
Author : Thomas Walter Laqueur
language : fr
Publisher:
Release Date : 1992

La Fabrique Du Sexe written by Thomas Walter Laqueur and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1992 with categories.


Modèle du sexe unique, modèle de la différence sexuelle, les réponses de l'Occident ont varié dans le temps et l'auteur nous en propose une histoire originale.



Making Sex


Making Sex
DOWNLOAD
AUDIOBOOK
READ ONLINE
Author : Thomas Laqueur
language : en
Publisher: Harvard University Press
Release Date : 1992-02

Making Sex written by Thomas Laqueur and has been published by Harvard University Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1992-02 with History categories.


History of sex in the West from the ancients to the moderns by describing the developments in reproductive anatomy and physiology.



La Fabrique Du Sexe


La Fabrique Du Sexe
DOWNLOAD
AUDIOBOOK
READ ONLINE
Author : Thomas Walter Laqueur
language : fr
Publisher: Editions Gallimard
Release Date : 1992

La Fabrique Du Sexe written by Thomas Walter Laqueur and has been published by Editions Gallimard this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1992 with Sex (Psychology) categories.


L'Occident, comme toute civilisation, n'a cessé depuis les origines de s'interroger sur la différence des sexes. Mais parle-t-on de l'homme et de la femme que l'on n'a encore rien dit : se réfère-t-on au genre - définition culturelle par des qualités morales, affectives, sociales... - ou au sexe - définition par des spécificités anatomiques ? Jamais, en effet, les deux notions ne se recouvrirent. Dès l'Antiquité, Aristote, par la définition de l'ordre des êtres, et Galien, par la définition du corpus anatomique, fondent le modèle du sexe unique, qui sera dominant jusqu'au XVIIIe siècle, et dans lequel le genre définit le sexe : hommes et femmes sont rangés suivant leur degré de perfection métaphysique, le long d'un axe dont le sommet de perfection est occupé par l'homme. Au plan anatomique, nulle différence d'organes entre hommes et femmes, sinon que ceux des femmes sont à l'intérieur du corps, non pas à l'extérieur. Le genre est donc un fait immuable de la nature, dicté par la hiérarchie parfaite du cosmos ; le sexe, un effet de conventions, permettant de distinguer utilement dans l'unicité de l'anatomie. Au XVIIIe siècle, émerge l'autre modèle de la différence sexuelle : le modèle des deux sexes, dans lequel, au contraire du premier, le sexe définit le genre : parce que, au niveau de l'anatomie comme de la physiologie, femmes et hommes sont incommensurablement différents, les genres définissent dès lors qualités, vertus et rôles selon des racines biologiques. Le sexe est un fait immuable de la nature ; le genre, un effet du déterminisme biologique dans l'univers des conventions culturelles, politiques, artistiques et sociales. Ces deux modèles, toutefois, ne se succèdent pas dans une histoire linéaire : dès le XVIe siècle, des auteurs posaient l'irréductible différence anatomique ; au XXe siècle encore, d'autres - tel le Freud des Essais sur la théorie sexuelle - pensent la sexualité selon le modèle du sexe unique... Les deux modèles coexistent dans le temps ; si leur prégnance sur les esprits peut être liée à des évolutions générales - économiques, culturelles, sociales - elle ne peut en aucun cas être strictement expliquée par celles-ci, et moins encore par les progrès de la connaissance anatomique qui se moulent le plus souvent dans les représentations dictées par chacun de ces modèles... Écrire sur la différence des sexes contraint-il dès lors à abandonner l'écriture de l'histoire telle qu'on la pratique communément : causalité par l'économie, la société, les mentalités ; succession ; évolution ? Oui, répond Thomas Laqueur, tant le sujet porte sur notre identité perpétuellement redéfinie : " Au fond, la substance du discours de la différence sexuelle ignore l'entrave des faits et demeure aussi libre qu'un jeu de l'esprit. "



La Fabrique Du Sexe


La Fabrique Du Sexe
DOWNLOAD
AUDIOBOOK
READ ONLINE
Author : Thomas Walter Laqueur
language : fr
Publisher: Editions Gallimard
Release Date : 2013-05-30

La Fabrique Du Sexe written by Thomas Walter Laqueur and has been published by Editions Gallimard this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2013-05-30 with categories.


L'Occident n'a cessé depuis les origines de s'interroger sur la différence des sexes. Mais parle-t-on de l'homme et de la femme que l'on n'a encore rien dit : se réfère-t-on au genre, définition culturelle par des qualités morales, affectives, sociales, ou au sexe, définition par des spécificités anatomiques ? Jamais, en effet, les deux notions ne se recouvrirent, rappelle Thomas Laqueur dans cet ouvrage qui demeure une référence majeure. Dès l'Antiquité, Aristote, par la définition de l'ordre des êtres, et Galien, par la définition du corpus anatomique, fondent le modèle du sexe unique, qui sera dominant jusqu'au XVIIIe siècle, et dans lequel le genre définit le sexe. Au XVIIIe siècle émerge l'autre modèle de la différence sexuelle, le modèle des deux sexes, dans lequel, au contraire du premier, le sexe définit le genre : parce que, au niveau de l'anatomie comme de la physiologie, femmes et hommes sont incommensurablement différents, les genres définissent dès lors qualités, vertus et rôles selon des racines biologiques. Ces deux modèles coexistent dans le temps dès le XVIe siècle des auteurs posent l'irréductible différence anatomique, alors qu'au XXe siècle encore Freud pense la sexualité selon le modèle du sexe unique car leur prégnance sur les esprits, si elle est liée à des évolutions générales, économiques, culturelles, sociales, ne peut en aucun cas être strictement expliquée par celles-ci ; et moins encore par les progrès de la connaissance anatomique, qui se moulent le plus souvent dans les représentations dictées par chacun de ces modèles.



La Fabrique Du Sexe


La Fabrique Du Sexe
DOWNLOAD
AUDIOBOOK
READ ONLINE
Author : Pierre Babin
language : fr
Publisher: Les Editions Textuel
Release Date : 1999-01-01

La Fabrique Du Sexe written by Pierre Babin and has been published by Les Editions Textuel this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1999-01-01 with Psychoanalysis categories.


Comment tel homme, telle femme a été fabriqué, façonné, induit ? " Il n'y a pas de savoir sur le sexe qui puisse faire l'économie d'un savoir sur la filiation. " Face aux nouvelles donnes familiales, voici le coup de gueule d'un psychanalyste de terrain pour civiliser l'amour et construire une scène amoureuse où chacun des sexes aurait sa place. Pierre Babin dénonce l'injonction à la performance sexuelle, à la pérennisation d'un " prêt-à-sexuer " où chacun devrait ressembler à tous. Un fascisme ordinaire. Cette conversation témoigne d'une psychanalyse avant tout art du litige, du cas singulier, loin des mots d'ordre.



Making Sex


Making Sex
DOWNLOAD
AUDIOBOOK
READ ONLINE
Author : Thomas Walter Laqueur
language : en
Publisher:
Release Date : 2018

Making Sex written by Thomas Walter Laqueur and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2018 with Sex role categories.


This is a book about the making and unmaking of sex over the centuries. It tells the astonishing story of sex in the West from the ancients to the moderns in a precise account of developments in reproductive anatomy and physiology. We cannot fail to recognize the players in Thomas Laqueur's story--the human sexual organs and pleasures, food, blood, semen, egg, sperm--but we will be amazed at the plots into which they have been woven by scientists, political activists, literary figures, and theorists of every stripe. Laqueur begins with the question of why, in the late eighteenth century, woman's orgasm came to be regarded as irrelevant to conception, and he then proceeds to retrace the dramatic changes in Western views of sexual characteristics over two millennia. Along the way, two master plots emerge. In the one-sex story, woman is an imperfect version of man, and her anatomy and physiology are construed accordingly: the vagina is seen as an interior penis, the womb as a scrotum, the ovaries as testicles. The body is thus a representation, not the foundation, of social gender. The second plot tends to dominate post-Enlightenment thinking while the one-sex model is firmly rooted in classical learning. The two-sex story says that the body determines gender differences, that woman is the opposite of man with incommensurably different organs, functions, and feelings.



Sexe Du Droit Du Travail En Europe


Sexe Du Droit Du Travail En Europe
DOWNLOAD
AUDIOBOOK
READ ONLINE
Author : Giota Kravaritou-Manitake
language : en
Publisher: Kluwer Law International B.V.
Release Date : 1996-08-14

Sexe Du Droit Du Travail En Europe written by Giota Kravaritou-Manitake and has been published by Kluwer Law International B.V. this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1996-08-14 with Law categories.


Hommes et des femmes





DOWNLOAD
AUDIOBOOK
READ ONLINE
Author :
language : en
Publisher: Odile Jacob
Release Date :

written by and has been published by Odile Jacob this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on with categories.




The One Sex Body On Trial The Classical And Early Modern Evidence


The One Sex Body On Trial The Classical And Early Modern Evidence
DOWNLOAD
AUDIOBOOK
READ ONLINE
Author : Helen King
language : en
Publisher: Routledge
Release Date : 2016-02-17

The One Sex Body On Trial The Classical And Early Modern Evidence written by Helen King and has been published by Routledge this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2016-02-17 with History categories.


By far the most influential work on the history of the body, across a wide range of academic disciplines, remains that of Thomas Laqueur. This book puts on trial the one-sex/two-sex model of Laqueur's Making Sex: Body and Gender from the Greeks to Freud through a detailed exploration of the ways in which two classical stories of sexual difference were told, retold and remade from the mid-sixteenth to the nineteenth century. Agnodike, the 'first midwife' who disguises herself as a man and then exposes herself to her potential patients, and Phaethousa, who grows a beard after her husband leaves her, are stories from the ancient world that resonated in the early modern period in particular. Tracing the reception of these tales shows how they provided continuity despite considerable change in medicine, being the common property of those on different sides of professional disputes about women's roles in both medicine and midwifery. The study reveals how different genres used these stories, changing their characters and plots, but always invoking the authority of the classics in discussions of sexual identity. The study raises important questions about the nature of medical knowledge, the relationship between texts and observation, and the understanding of sexual difference in the early modern world beyond the one-sex model.