[PDF] Le Strutture Elementari Della Parentela - eBooks Review

Le Strutture Elementari Della Parentela


Le Strutture Elementari Della Parentela
DOWNLOAD

Download Le Strutture Elementari Della Parentela PDF/ePub or read online books in Mobi eBooks. Click Download or Read Online button to get Le Strutture Elementari Della Parentela book now. This website allows unlimited access to, at the time of writing, more than 1.5 million titles, including hundreds of thousands of titles in various foreign languages. If the content not found or just blank you must refresh this page





Le Strutture Elementari Della Parentela


Le Strutture Elementari Della Parentela
DOWNLOAD
Author : Claude Lévi-Strauss
language : it
Publisher: Feltrinelli Editore
Release Date : 2003

Le Strutture Elementari Della Parentela written by Claude Lévi-Strauss and has been published by Feltrinelli Editore this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2003 with Social Science categories.




Le Strutture Elementari Della Parentela


Le Strutture Elementari Della Parentela
DOWNLOAD
Author : Claude Lévi-Strauss
language : it
Publisher:
Release Date : 1978

Le Strutture Elementari Della Parentela written by Claude Lévi-Strauss and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1978 with categories.




Le Strutture Elementari Della Parentela


Le Strutture Elementari Della Parentela
DOWNLOAD
Author : Claude Lévi-Strauss
language : it
Publisher:
Release Date : 2021

Le Strutture Elementari Della Parentela written by Claude Lévi-Strauss and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2021 with Social Science categories.




Dalle Strutture Elementari Della Parentela A Quelle Complesse


Dalle Strutture Elementari Della Parentela A Quelle Complesse
DOWNLOAD
Author : Franco Fileni
language : it
Publisher:
Release Date : 1975

Dalle Strutture Elementari Della Parentela A Quelle Complesse written by Franco Fileni and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1975 with categories.




Cultura


Cultura
DOWNLOAD
Author : Francesco Remotti
language : it
Publisher: Gius.Laterza & Figli Spa
Release Date : 2014-07-21T00:00:00+02:00

Cultura written by Francesco Remotti and has been published by Gius.Laterza & Figli Spa this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2014-07-21T00:00:00+02:00 with Social Science categories.


La cultura è per sua natura sommamente precaria, incompleta, non ereditabile da nessun Dna. Non solo, ogni cultura comporta inevitabilmente una riduzione della complessità e contiene sempre in sé il germe di un qualche impoverimento: la cultura è sempre una coperta troppo corta rispetto alla complessità del mondo. Per questo motivo le culture non sono tutte uguali, tutte ricche o tutte povere allo stesso modo. Eppure la cultura ha rappresentato un indubbio vantaggio evolutivo per il genere umano, altrimenti votato all'estinzione. È compito degli antropologi, che hanno fatto della cultura un loro concetto cardine, indagarne e svelarne gli aspetti problematici e i lati oscuri: in queste pagine, Francesco Remotti avanza l'ipotesi che sia giunto il momento di rivedere in profondità il concetto di 'cultura', restaurarlo e difenderlo oltre che criticarlo, così da trarre nuovi strumenti e indicazioni utili per l'antropologia e la nostra comprensione del mondo.



Logiche Di Rete


Logiche Di Rete
DOWNLOAD
Author : Rosemary Serra
language : it
Publisher: FrancoAngeli
Release Date : 2001

Logiche Di Rete written by Rosemary Serra and has been published by FrancoAngeli this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2001 with Political Science categories.


Quello di "rete sociale" è un concetto che ha trovato ampia diffusione nell'ambito delle scienze sociali, e rappresenta una metafora largamente recepita anche nell'uso comune del linguaggio. La logica di rete spezza il concetto di totalità e vi oppone quello di parzialità, di differenziazione e di segmentazione; contemporaneamente supera l'isolamento dell'individuo, coinvolto in sistemi relazionali e in reti sociali che incorporano quantità variabili di risorse, riconoscendone la molteplicità delle appartenenze. Anche nel servizio sociale è largamente diffuso un modello di lavoro basato sul concetto di rete, che però non sempre sembra esprimere un riferimento teorico univoco; l'uso applicativo del concetto rimanda infatti a fondamenti teorici e metodologici estremamente diversi tra loro. Questo contributo si prefigge l'obiettivo di definire i quadri di riferimento del lavoro di rete e di ricostruire lo sfondo teorico nel quale si può collocare l'attuale sviluppo dell'analisi delle reti sociali. Il lavoro si articola in quattro filoni espositivi interconnessi: le matrici teoriche di riferimento dell'evoluzione del concetto di rete nelle scienze sociali, la tematizzazione nell'ambito della politica sociale, la sua utilizzazione come elemento del metodo di osservazione della realtà applicato alla ricerca sociologica e infine l'applicazione nel contesto del lavoro sociale, con le conseguenti possibili ricadute di tipo operativo e specificamente professionale. Il volume si rivolge a studenti, a operatori sociali e a quanti desiderino approfondire gli aspetti teorici, metodologici e operativi insiti nella prospettiva del lavoro sociale di rete. (editore).



Questione Di Genere


Questione Di Genere
DOWNLOAD
Author : Judith Butler
language : it
Publisher: Gius.Laterza & Figli Spa
Release Date : 2023-02-17T00:00:00+01:00

Questione Di Genere written by Judith Butler and has been published by Gius.Laterza & Figli Spa this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2023-02-17T00:00:00+01:00 with Philosophy categories.


«Rileggere questo libro, o leggerlo per la prima volta, dà una nuova forma alle categorie attraverso cui facciamo esperienza delle nostre vite e dei nostri corpi. Il fatto che questo ci disturbi è un piacere intellettuale e una necessità politica.» Donna Haraway Il libro che ha segnato un punto di svolta del femminismo internazionale e che è divenuto un classico del pensiero di genere. Che cosa vuol dire appartenere al genere femminile o maschile? È possibile assegnare un'identità sulla base del solo sesso biologico? Judith Butler è convinta che non sia possibile e in questo libro affronta i luoghi comuni che si nascondono dietro quella risalente assunzione. Come definire, allora, la propria identità? Decisivo è trovare un 'posto tutto per sé' fra maschile e femminile, ai margini delle rigide classificazioni prodotte dalla psicoanalisi, dalla filosofia, dalla biologia e dalla linguistica. Perché non esistono due generi, ma numerose possibilità che devono includere anche tutti i soggetti ritenuti anomali ed eccentrici dalle norme imposte e codificate. Una posizione, quella di Judith Butler, che mette in discussione anche parte del femminismo occidentale che ha riprodotto la stessa gerarchia dei sessi, idealizzando la donna in maniera speculare a quello che ha fatto la cultura maschilista e patriarcale. La sfida lanciata è chiara: ripensare l'identità di ogni persona come qualcosa in continuo mutamento, che non si lascia ridurre ad alcun modello stereotipato. Una sfida che può garantire l'accesso ai diritti e la qualità della pratica democratica.



Il Poeta Nel Laboratorio


Il Poeta Nel Laboratorio
DOWNLOAD
Author : Wilcken Patrick
language : it
Publisher: Il Saggiatore
Release Date : 2013-01-31

Il Poeta Nel Laboratorio written by Wilcken Patrick and has been published by Il Saggiatore this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2013-01-31 with Biography & Autobiography categories.


Claude Lévi-Strauss, padre della moderna antropologia, è una figura cardine per l’intera cultura del Novecento. Le sue idee e i suoi metodi hanno trasformato radicalmente le scienze umane, e grazie alla sua infl uenza il magistero di Albert Camus, di Jean-Paul Sartre e di Simone de Beauvoir ha ceduto il campo alle teorie di Michel Foucault, Roland Barthes e Jacques Lacan. Questa biografia intellettuale ripercorre la lunga parabola di Lévi-Strauss: la formazione in una famiglia ebrea di origini alsaziane, le prime mitiche spedizioni nel Mato Grosso, i turbolenti anni della guerra – la fuga dalla Francia di Vichy a New York e il successivo ritorno a Parigi –, la consacrazione internazionale. Non una cronaca dettagliata della sua carriera, ma la ricostruzione sapiente e originale, fra interviste e ricerche d’archivio, di ciò che rese il suo pensiero così rivoluzionario e riconoscibile. Lévi-Strauss seppe rivolgere il suo sguardo tanto al passato quanto al futuro, cavalcò le nuove tendenze con una precoce passione per le avanguardie. Grazie a Jakobson, scoprì le idee del linguista svizzero Ferdinand de Saussure e iniziò ad applicarle alle sue ricerche. Il linguaggio divenne la metafora per l’analisi della cultura, Lévi-Strauss lo utilizzò per tracciare sulla mappa dei saperi i confini dell’antropologia e definire un nuovo approccio teorico. Al modello fu dato il nome di strutturalismo, destinato a diventare il paradigma del XX secolo. Il poeta nel laboratorio ci rivela un uomo che, diviso tra la vocazione di scrittore e il destino di artiste manqué, infuse all’accademia un’inedita sensibilità artistica, coniugando l’immaginario di un raffinatissimo letterato con il rigore dello scienziato. Il successo del suo pensiero, negli anni sessanta, racconta di un’epoca libera e creativa, un periodo in cui grandi idee e grandi sperimentazioni potevano prendere il volo, quando i frutti di un’intelligenza erano in grado di lasciare una traccia indelebile nella storia della cultura.



Latinitatis Rationes


Latinitatis Rationes
DOWNLOAD
Author : Paolo Poccetti
language : en
Publisher: Walter de Gruyter GmbH & Co KG
Release Date : 2016-12-05

Latinitatis Rationes written by Paolo Poccetti and has been published by Walter de Gruyter GmbH & Co KG this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2016-12-05 with Literary Criticism categories.


This volume assembles 50 contributions presented at the XVII International Colloquium on Latin Linguistics. They embrace essential topics of Latin linguistics with different theoretical and methodological approaches: phonetics, syntax, etymology and semantics, pragmatics and textual analysis. It is a useful resource for the study of comparative and general linguistics, not only for linguists but also for scholars of classical philology.



The Elementary Structures Of Kinship


The Elementary Structures Of Kinship
DOWNLOAD
Author : Claude Levi-Strauss
language : en
Publisher: Beacon Press
Release Date : 2016-05-10

The Elementary Structures Of Kinship written by Claude Levi-Strauss and has been published by Beacon Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2016-05-10 with Social Science categories.


Professor Lévi-Strauss’s first major work, Les Structures élémentaires de la Parenté, has acquired a classic reputation since its original publication in 1949; and it has become the constant focus of academic debate about central theoretical concerns in social anthropology. It is, however, a long and difficult book for many students to read in French, and its arguments have consequently become known, even among professional anthropologists, largely through critical analysis. It was republished in a revised French edition in 1967 with a new foreword by the author, and it is this text with his further emendations that has been used in this translation. Lévi-Strauss applies his intellectual powers to the perennial problem of incest, which he elucidates by means of the concept of exchange as formulated by Marcel Mauss in his famous analysis of the gift (Essai sur le don, 1925). He distinguishes two elementary modes of exchange which govern not only the conventional variety of goods and services but also the transfer of women in marriage: these are “restricted” and “generalized” exchange. With a mass of ethnographic evidence he demonstrates how the formidable intricacy of marriage customs, comprising moral and jural ideas and institutions (which appear to be essentially arbitrary), can be seen as local and historical rules of exchange. Charles Lévi-Strauss traces these rules throughout a vast range of simple societies, chiefly in Australia and mainland Southeast Asia but also in the Americas, in Oceania, and in other parts of the world. To this survey he adds two extended sections on the great civilizations of China and India. He continues with a briefer consideration of the passage from elementary to complex structures, with particular reference to African societies, and concludes with a stimulating chapter on the principles of kinship, exchange as the universal basis for marriage prohibitions, and the formal relations between the sexes as part of a universe of communication. Although much of the work is technical, consisting of detailed analyses of types of social organization with which social anthropologists will be most familiar, it also contains much that will be of interest to psychologists, linguists, and philosophers, and to all who are interested in the possibility and the technique of the structural analysis of human activity. After the successes, moreover, of Lévi-Strauss’s subsequent books—notably Structural Anthropology, Tristes Tropiques, Totemism, and The Savage Mind—this new edition of the work which founded his present outstanding reputation will have additional value as a further means of contact with one of the original minds of this century. The translation has been made by James Harle Bell and John Richard von Sturmer, of the University of New England, Australia, and by Rodney Needham, of the University of Oxford. Dr. Needham also acted as general editor and supplied the work with a new general index. He is the translator of Lévi-Strauss’s Le Totemisme aujourd’hui and author of Structure and Sentiment (1962) and numerous papers which have contributed to the recognition of Professor Lévi-Strauss’s work in the English-speaking world.