Les Sociologies Contemporaines


Les Sociologies Contemporaines
DOWNLOAD

Download Les Sociologies Contemporaines PDF/ePub or read online books in Mobi eBooks. Click Download or Read Online button to get Les Sociologies Contemporaines book now. This website allows unlimited access to, at the time of writing, more than 1.5 million titles, including hundreds of thousands of titles in various foreign languages. If the content not found or just blank you must refresh this page





Les Sociologies Contemporaines


Les Sociologies Contemporaines
DOWNLOAD

Author : Pierre Ansart
language : fr
Publisher: Seuil
Release Date : 1990

Les Sociologies Contemporaines written by Pierre Ansart and has been published by Seuil this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1990 with Social sciences categories.


Qu'est-ce que la sociologie aujourd'hui ? A entendre et à lire les sociologues, il est pratiquement impossible de répondre, tant les positions semblent éloignées les unes des autres. De ce foisonnement extrême, quatre courants principaux se dégagent : le structuralisme génétique (Pierre Bourdieu), la sociologie dynamique (Georges Balandier, Alain Touraine), l'approche stratégique (Michel Crozier), l'individualisme méthodologique (Raymond Boudon). Ces courants théoriques, qui inspirent directement ou indirectement de multiples recherches, répondent de façons divergentes à des problèmes essentiels : la nature des conflits sociaux, le fonctionnement des systèmes symboliques, la place des sciences sociales dans la cité. A travers ces débats, transparaissent, en réalité, des questions fondamentales de notre société, de notre expérience quotidienne, et des enjeux politiques.



Les Sociologies De L Individu


Les Sociologies De L Individu
DOWNLOAD

Author : Danilo Martuccelli
language : fr
Publisher: Armand Colin
Release Date : 2009

Les Sociologies De L Individu written by Danilo Martuccelli and has been published by Armand Colin this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2009 with Individualism categories.


Depuis l'entrée dans la modernité à la fin du XIXe siècle, et surtout depuis les années 1960, les individus doivent s'émanciper des liens hérités et faire la preuve de leurs qualités personnelles. La force de ce processus d'individualisation questionne bien des manières habituelles de penser la société. Si cette problématique est centrale dans les traditions sociologiques allemande et anglo-saxonnes, c'est en France que s'est constituée depuis une vingtaine d'années une famille large et plurielle de démarches ayant fait de l'individu le coeur du renouveau théorique des sciences sociales. Sans éclectisme ni sectarisme, cet ouvrage présente pour la première fois l'espace des débats de ce qui constitue désormais le champ de la sociologie de l'individu. Il démontre l'intérêt d'une des voies les plus prometteuses, et sans doute la plus originale, de la sociologie française contemporaine.



Dictionnaire De Sociologie Contemporaine


Dictionnaire De Sociologie Contemporaine
DOWNLOAD

Author : Akbar Molajani
language : fr
Publisher: Zagros
Release Date : 2004

Dictionnaire De Sociologie Contemporaine written by Akbar Molajani and has been published by Zagros this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2004 with Sociology categories.


Les réalités sociales qui nous entourent ne cessent d'influencer notre vie de tous les jours. Les problèmes sociaux dont souffrent les sociétés actuelles ne sont souvent traités que superficiellement, et se prolongent de manière interminable. La capacité des politiques se montre bien au-dessous de la gravité des problématiques auxquelles sont confrontées les sociétés d'aujourd'hui. Les sciences sociales qui pourraient intervenir sont restées enfermées, dans leur cadre académique rendant beaucoup plus de services aux institutions du pouvoir qu'aux acteurs sociaux du changement. La sociologie, quant à elle, possède les qualités nécessaires pour appréhender les phénomènes sociaux et les rendre compréhensibles pour l'ensemble de la société. Néanmoins, elle est également prise dans sa sphère conceptuelle et institutionnelle qui l'a transformée en une discipline sans contact réciproque avec son vrai champ d'étude, le social. Ce dictionnaire se veut un petit pas dans le long chemin afin de faire une sociologie en relations avec les réalités sociales actuelles. Il ne cherche pas à simplifier la sociologie mais la présente sous d'autres auspices. Au lieu de donner seulement les explications habituelles et les définitions théoriques de concepts sociologiques, ce livre suggère de manière intentionnelle un ou plusieurs thèmes concrets pour rendre plus tangibles des notions abstraites. Des thèmes qui ne se veulent que des suggestions et des illustrations, mais pas plus. L'ambition de ce dictionnaire est de proposer des pistes d'exploration thématique relatives à certaines réalités de la vie des sociétés contemporaines.



Sociologie Contemporaine


Sociologie Contemporaine
DOWNLOAD

Author : Jean-Pierre Durand
language : fr
Publisher:
Release Date : 2006

Sociologie Contemporaine written by Jean-Pierre Durand and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2006 with Sociology categories.


La sociologie s'est affirmée comme une discipline maîtresse parmi les Sciences de l'homme et de la société, au côté de disciplines plus anciennes. Elle sait rendre compte, éclairer, commenter et expliquer les situations sociales complexes et les changements sociaux. Grâce à sa puissance d'analyse, elle dresse des diagnostics et avance des propositions dans les organisations, dans la ville, dans le système scolaire, pour la famille, etc. Elle a en même temps inventé une pluralité de paradigmes pour poursuivre le débat théorique et les controverses intellectuelles avec les autres sciences sociales. D'un accès souvent difficile, la sociologie nécessitait une présentation claire. Après la genèse de la discipline puis son histoire jusqu'au milieu du XXe siècle, l'ouvrage expose les théories des auteurs contemporains : Boudon, Bourdieu, Crozier, Goffman, Garfinkel, Parsons, Touraine, etc. Pour chacune de celles-ci, J.-P. Durand et R. Weil présentent le contexte historique d'émergence, une synthèse des principaux apports théoriques et une critique. Deux chapitres traitent ensuite de la démarche et des techniques sociologiques. Dans la deuxième partie, des spécialistes français, belges et québécois exposent les débats en cours dans quinze champs spécifiques : l'urbain, le travail, le développement, le politique, la famille, le religieux, l'éducation, la culture, les technologies de l'information et de la communication, etc. La dernière partie questionne les usages de la sociologie aujourd'hui et réfléchit sur ses aptitudes à interpréter ou à changer le monde. Destiné aux étudiants sociologues, cet ouvrage a aussi été conçu pour tous ceux qui désirent acquérir une seconde compétence en sociologie, à l'université, dans les entreprises ou dans l'administration. Il est l'outil de préparation aux concours comportant une épreuve de sociologie. En poursuivant l'objectif pédagogique d'explicitation des savoirs, Sociologie contemporaine arme le lecteur des concepts et des méthodes pour décrypter et comprendre les sociétés actuelles. Dans cette troisième édition, les chapitres ont été actualisés et augmentés à partir des travaux sociologiques les plus récents. Un nouveau chapitre présente les thèses de Raymond Aron et de Georges Gurvitch alors qu'un chapitre conclusif interroge une dizaine de sociologues sur le statut scientifique de la sociologie et sur la place de la sociologie française dans le monde.



Sociologie De La Comp Tition


Sociologie De La Comp Tition
DOWNLOAD

Author : Pascal Duret
language : fr
Publisher: Armand Colin
Release Date : 2009-09-09

Sociologie De La Comp Tition written by Pascal Duret and has been published by Armand Colin this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2009-09-09 with Social Science categories.


Réputée mesurer la grandeur des individus non à travers leurs origines mais en fonction de leurs mérites, la compétition s’est imposée comme le principe de classement dominant dans les sociétés démocratiques, au point d’envahir toutes les dimensions de notre quotidien. En confrontant les approches de cette notion transversale et les grandes théories sociologiques qui s’y réfèrent, cet ouvrage distingue les différents modèles d’excellence à l’oeuvre dans quatre domaines emblématiques de l’épreuve du classement : l’entreprise, l’art, la science et le sport. Il examine enfin les injustices de la compétition et interroge plus généralement son fondement moral et ses conséquences sur le lien social. Comment concilier méritocratie, solidarité et bien-être de chacun ?



International Political Sociology


International Political Sociology
DOWNLOAD

Author : Tugba Basaran
language : en
Publisher: Routledge
Release Date : 2016-07-22

International Political Sociology written by Tugba Basaran and has been published by Routledge this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2016-07-22 with Political Science categories.


This book presents an overview and evaluation of contemporary research in international political sociology (IPS). Bringing together leading scholars from many disciplines and diverse geographical backgrounds, it provides unprecedented coverage of the key concepts and research through which IPS has opened up new ways of thinking about international relations. It also considers some of the consequences of such innovations for established forms of social and political analysis. It thus takes the reader on an intellectual journey engaging with questions about boundaries and limits among the many interrelated worlds in which we now live, the ways we conceptualise them, and how we continually reshape boundaries of identities, spaces, authorities and disciplinary knowledge. The volume is organized three sections: Lines, Intersections and Directions. The first section examines some influences that led to the formation of the project of IPS and how it has opened up avenues of research beyond the limits of an international relations discipline shaped within political science. The second section explores some key concepts as well as a series of heated discussions about power and authority, practices and governmentality, performativity and reflexivity. The third section explores some of the transversal topics of research that have been pursued within IPS, including inequality, migration, citizenship, the effect of technology on practices of security, the role of experts and expertise, date-driven surveillance, and the relation between mobility, power and inequality. This book will be an essential source of reference for students and across the social sciences.



Le Sociologie Contemporanee


Le Sociologie Contemporanee
DOWNLOAD

Author : Pierre Ansart
language : it
Publisher:
Release Date : 1999

Le Sociologie Contemporanee written by Pierre Ansart and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1999 with Social Science categories.




Routledge Handbook Of European Sociology


Routledge Handbook Of European Sociology
DOWNLOAD

Author : Sokratis Koniordos
language : en
Publisher: Routledge
Release Date : 2014-09-04

Routledge Handbook Of European Sociology written by Sokratis Koniordos and has been published by Routledge this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2014-09-04 with Social Science categories.


The Routledge Handbook of European Sociology explores the main aspects of the work and scholarship of European sociologists during the last sixty years (1950-2010), a period that has shaped the methods and identity of the sociological craft. European social theory has produced a vast constellation of theoretical landscapes with a far reaching impact. At the same time there has been diversity and fragmentation, the influence of American sociology, and the effect of social practice and transformations. The guiding question is: does European Sociology really exist today, and if the answer is positive, what does this really mean? Divided into four parts, the Handbook investigates: intellectual and institutional settings regional variations thematic variations European concerns. The Handbook will provides a set of state-of-the-art accounts that break new ground, each contribution teasing out the distinctively European features of the sociological theme it explores. It will be of interest to students and scholars across the social sciences and humanities.



Les Courants Contemporains De La Sociologie


Les Courants Contemporains De La Sociologie
DOWNLOAD

Author : Céline Béraud
language : fr
Publisher: Presses Universitaires de France - PUF
Release Date : 2018

Les Courants Contemporains De La Sociologie written by Céline Béraud and has been published by Presses Universitaires de France - PUF this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2018 with Sociology categories.


Comment la civilisation grecque a-t-elle émergé au IIe millénaire avant J.-C.? Dans quels contextes historique et politique l'Iliade et l'Odyssée ont-elles été écrites? Qui furent les grands personnages qui ont marqué l'histoire de la Grèce antique? Comment le monde grec s'est-il étendu jusqu'aux confins du monde grâce à Alexandre le Grand avant de s'effacer devant la puissance montante de Rome? Abordant la période qui s'étend de la civilisation minoenne jusqu'au déclin de la Grèce hellénistique au IIe siècle avant J.-C., cet ouvrage est un manuel de référence qui couvre les principaux événements de l'histoire grecque. Il est destiné à tout lecteur curieux de découvrir l'histoire d'une civilisation qui a influencé la culture occidentale sur bien des points.



Toward A Reflexive Political Sociology Of The European Union


Toward A Reflexive Political Sociology Of The European Union
DOWNLOAD

Author : Niilo Kauppi
language : en
Publisher: Springer
Release Date : 2018-01-17

Toward A Reflexive Political Sociology Of The European Union written by Niilo Kauppi and has been published by Springer this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2018-01-17 with Social Science categories.


This book argues that contemporary European politics creates new forms of transnational power that challenge the traditional parameters of the nation-state. Kauppi identifies and critically explores the evolving dynamics between national and transnational spaces, groups and knowledge, and suggests that European public policies and transnational institutions like the European Parliament create new spaces, types of knowledge and novel political practices. Toward a Reflexive Political Sociology of the European Union is structured around three parts. The first focuses on evolving transnational fields. The second explores the changing role of academics and universities. The third section engages with the works of Pierre Bourdieu on politics and the media. The issues discussed throughout the book revolve around the challenges to the nation-state and of knowledge production that is tied to it. This book will be an invaluable resource to academics and researchers interested in European politics, European Union studies and political sociology.