[PDF] Misurare Il Razzismo Vincere Le Discriminazioni - eBooks Review

Misurare Il Razzismo Vincere Le Discriminazioni


Misurare Il Razzismo Vincere Le Discriminazioni
DOWNLOAD

Download Misurare Il Razzismo Vincere Le Discriminazioni PDF/ePub or read online books in Mobi eBooks. Click Download or Read Online button to get Misurare Il Razzismo Vincere Le Discriminazioni book now. This website allows unlimited access to, at the time of writing, more than 1.5 million titles, including hundreds of thousands of titles in various foreign languages. If the content not found or just blank you must refresh this page



Misurare Il Razzismo Vincere Le Discriminazioni


Misurare Il Razzismo Vincere Le Discriminazioni
DOWNLOAD
Author : Thomas Piketty
language : it
Publisher: La Nave di Teseo Editore spa
Release Date : 2023-01-10T00:00:00+01:00

Misurare Il Razzismo Vincere Le Discriminazioni written by Thomas Piketty and has been published by La Nave di Teseo Editore spa this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2023-01-10T00:00:00+01:00 with Social Science categories.


“Nessun paese, nessuna società ha messo a punto un modello perfetto per contrastare il razzismo e le discriminazioni. Su questo argomento, nessuno è in grado di dare lezioni ai paesi vicini o al resto del mondo. La vera sfida è costruire un nuovo modello, che riporti la politica anti-discriminatoria nel quadro più generale di un progetto sociale ed economico egualitario; che riconosca la realtà del razzismo e delle discriminazioni e si doti di strumenti per misurarli e correggerli, senza irrigidire le diverse identità, che sono sempre plurali e molteplici e continuamente in via di ridefinizione e ricostruzione. Questo piccolo libro ha una sola ambizione: mostrare che è possibile discutere concretamente sul modo migliore di combattere le discriminazioni e permettere la convivenza civile.” Thomas Piketty, autore del best seller mondiale Il capitale nel XXI secolo, torna con una riflessione di straordinaria attualità sulle disuguaglianze che dovremmo combattere per avere istruzione, lavoro e servizi pubblici più giusti per tutti.



Una Breve Storia Dell Uguaglianza


Una Breve Storia Dell Uguaglianza
DOWNLOAD
Author : Thomas Piketty
language : it
Publisher: La Nave di Teseo Editore spa
Release Date : 2021-11-18T00:00:00+01:00

Una Breve Storia Dell Uguaglianza written by Thomas Piketty and has been published by La Nave di Teseo Editore spa this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2021-11-18T00:00:00+01:00 with Political Science categories.


“Questo libro propone una storia comparativa delle disuguaglianze tra classi sociali nelle società umane. O meglio una storia dell’uguaglianza, perché nel corso della storia si verifica un processo di lungo termine finalizzato a una maggiore uguaglianza sociale, economica e politica. Non si tratta certo di una storia pacifica, e ancor meno lineare. Le rivolte e le rivoluzioni, le lotte sociali e le crisi di qualsiasi natura svolgono un ruolo decisivo nella storia dell’uguaglianza, che è anche scandita da fasi involutive e da derive identitarie. Resta il fatto che esiste, almeno dalla fine del XVIII secolo, un processo storico orientato verso l’uguaglianza. Il mondo dei primi anni del XXI secolo, per quanto ingiusto possa sembrare, è più egualitario di quello del 1950 o di quello del 1900, i quali, di per sé, erano già per molti aspetti più egualitari di quelli del 1850 o del 1780. Affermare l’esistenza di una propensione verso l’uguaglianza non costituisce affatto un motivo di soddisfazione. Si tratta, al contrario, di un invito a continuare la lotta su un fondamento storico solido. Riflettendo sul modo in cui il processo verso l’uguaglianza si è effettivamente prodotto, è possibile trarre lezioni preziose per il futuro, comprendere meglio sia le lotte e le mobilitazioni che lo hanno reso possibile, sia i dispositivi istituzionali e i sistemi giuridici, sociali, fiscali, scolastici, elettorali che hanno consentito all’uguaglianza di diventare una realtà duratura. Purtroppo, però, il processo di apprendimento collettivo delle istituzioni giuste perde la sua forza, spesso a causa dell’amnesia storica, del nazionalismo intellettuale e dell’impermeabilità dei saperi. Per proseguire la marcia verso l’uguaglianza è dunque urgente tornare a studiare la storia e oltrepassare i confini nazionali e disciplinari. Questo libro ottimista e di mobilitazione collettiva tenta di procedere in tale direzione.” Thomas Piketty



Capitale E Ideologia


Capitale E Ideologia
DOWNLOAD
Author : Thomas Piketty
language : it
Publisher: La Nave di Teseo Editore spa
Release Date : 2020-05-28T00:00:00+02:00

Capitale E Ideologia written by Thomas Piketty and has been published by La Nave di Teseo Editore spa this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2020-05-28T00:00:00+02:00 with Business & Economics categories.


Ogni comunità ha bisogno di giustificare le proprie disuguaglianze: l’uomo deve trovare le ragioni di queste disparità per non rischiare di vedere crollare l’intero edificio politico e sociale. In questa chiave, anche molte ideologie del passato non appaiono più così irragionevoli, se paragonate al nostro presente. Conoscere la molteplicità delle traiettorie e delle biforcazioni della storia può infatti aiutarci a interrogare le fondamenta delle nostre istituzioni e a intuire le loro trasformazioni. Questo libro, fondato sull’analisi di dati comparativi di inedita ampiezza, traccia il percorso dei regimi basati sulla disuguaglianza e ne immagina il futuro in una prospettiva economica, sociale, intellettuale e politica: dalle antiche società schiavistiche fino alla modernità ipercapitalista, passando per le esperienze comuniste e socialdemocratiche, e per il racconto inegualitario che si è imposto negli anni ottanta e novanta. Con lo sguardo rivolto ai temi più caldi della nostra contemporaneità, Thomas Piketty dimostra come l’elemento decisivo per il progresso umano e lo sviluppo economico sia la lotta per l’uguaglianza e l’educazione, ridiscutendo il mito della proprietà a tutti i costi. Ispirati dalle lezioni della storia, possiamo affrontare il fatalismo che ha nutrito le derive identitarie in Europa e nel resto del mondo, e immaginare un nuovo orizzonte partecipativo per il XXI secolo, basato sull’uguaglianza, la proprietà sociale, l’educazione e la condivisione dei saperi e dei poteri. Nell’atteso seguito di Il capitale nel XXI secolo, best seller mondiale tradotto in 40 lingue e venduto in 2,5 milioni di copie, Piketty lancia la sfida di un nuovo modello economico e culturale, un’autorevole e illuminante chiave di lettura per interpretare il nostro tempo.



Letteratura E Ideologia


Letteratura E Ideologia
DOWNLOAD
Author : Gao Xingjian
language : it
Publisher: La Nave di Teseo Editore spa
Release Date : 2024-06-21T00:00:00+02:00

Letteratura E Ideologia written by Gao Xingjian and has been published by La Nave di Teseo Editore spa this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2024-06-21T00:00:00+02:00 with Philosophy categories.


"Viviamo in un’epoca postideologica, ma ciò non significa che le ideologie non esistano più, anzi ci circondano in modo più o meno invadente, più o meno silenzioso: in questo scenario ancora incerto, che potere hanno gli scrittori e gli intellettuali Qual è il ruolo della letteratura? Gao Xingjian e Claudio Magris, in un ideale dialogo tra Oriente e Occidente, prendono posizione: a favore del ruolo centrale e insostituibile della letteratura contro ogni forma di potere ideologico. Due interventi insieme letterari e politici, distanti ma affini per profondità, aderenza alla vita, adesione personale. “Si può dire che l’ideologia fosse diventata il male del ventesimo secolo. Fortunatamente è accaduto che certi scrittori abbiano saputo resistere a questo male.” Gao Xingjian “La letteratura ama il gioco, la libertà di inventare la vita, di rendere la realtà leggera come un palloncino colorato che scappa di mano e se ne va per conto suo.” Claudio Magris"



Senza Barriere


Senza Barriere
DOWNLOAD
Author : Giampaolo Mezzabotta
language : it
Publisher: Infinito Edizioni
Release Date : 2023-11-10

Senza Barriere written by Giampaolo Mezzabotta and has been published by Infinito Edizioni this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2023-11-10 with Political Science categories.


Nei troppi Sud del mondo si consumano tante vicende umane, alcune a lieto fine, altre tragiche. Testimoni diretti di queste esperienze di vita sono i cooperanti, il cui scopo è quello di essere catalizzatori di sviluppo – mai imposto dall’alto – insieme alle comunità con le quali lavorano. Dai luoghi più remoti e meno conosciuti dell’Africa (e non solo) giungono le storie raccolte in questo libro, il cui scopo è diffondere conoscenza e consapevolezza sulle condizioni di vita nei Paesi più poveri del globo, compresi quelli da cui provengono i migranti che giungono in Europa. La complessità del mondo contemporaneo è di non facile interpretazione e richiede l’ascolto di fonti disparate. I cooperanti che raccontano in questo libro sono, in modo irrinunciabile, una di esse. “Queste storie sono attraversate da tutti quei sentimenti che compongono la quotidianità di un lavoro che si deve scontrare non solo con disparità immeritate, ma anche con le politiche e le scelte di Stati ed entità sovranazionali”. (Riccardo Noury)



Una Storia Del Conflitto Politico


Una Storia Del Conflitto Politico
DOWNLOAD
Author : Thomas Piketty
language : it
Publisher: La Nave di Teseo Editore spa
Release Date : 2024-05-07T00:00:00+02:00

Una Storia Del Conflitto Politico written by Thomas Piketty and has been published by La Nave di Teseo Editore spa this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2024-05-07T00:00:00+02:00 with History categories.


Chi vota per chi? E perché? Per rispondere a queste domande, la Francia costituisce, dal 1789 a oggi, un incomparabile laboratorio dell’imprevedibilità politica moderna. Sistema maggioritario o proporzionale, scrutinio diretto o indiretto, regime parlamentare o presidenziale, democrazia rappresentativa o referendaria, molte coalizioni di sinistra, di destra e di centro, la Francia ha sperimentato tutto e il suo contrario, e per questo la sua storia ha molto da rivelare agli altri paesi europei, Italia inclusa. Partendo dall’analisi dei flussi elettorali francesi degli ultimi due secoli, gli economisti Julia Cagé e Thomas Piketty raccontano una storia del voto e delle disuguaglianze fondamentale per comprendere i possibili scenari futuri. Abbiamo pensato che le fratture ideologiche del passato fossero ormai superate, ma i conflitti politici non sono mai riducibili soltanto a una contrapposizione destra/sinistra. Essi si rinnovano di continuo e le nozioni plurali e mutevoli di destra, centro e sinistra non smettono mai di ridefinirsi, rappresentando visioni del mondo e interessi socioeconomici divergenti. Così, ad esempio, Cagé e Piketty dimostrano come l’attuale tripartizione dell’elettorato tra una sinistra social-ecologista, un centro liberal-progressista e una destra nazional-patriottica, dopo il bipolarismo degli anni precedenti, sia in realtà una formula che risale alla fine del XIX secolo. E che già allora aveva dimostrato la sua pericolosa instabilità. A partire da una documentatissima analisi dei dati e delle tendenze, Julia Cagé e Thomas Piketty, autore del best seller mondiale Il capitale nel XXI secolo, offrono una straordinaria lettura della crisi politica in atto e dei suoi possibili esiti, con una inedita prospettiva storica.



Cultures Of Contagion


Cultures Of Contagion
DOWNLOAD
Author : Beatrice Delaurenti
language : en
Publisher: MIT Press
Release Date : 2021-10-19

Cultures Of Contagion written by Beatrice Delaurenti and has been published by MIT Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2021-10-19 with Social Science categories.


Contagion as process, metaphor, and timely interpretive tool, from antiquity to the twenty-first century. Cultures of Contagion recounts episodes in the history of contagions, from ancient times to the twenty-first century. It considers contagion not only in the medical sense but also as a process, a metaphor, and an interpretive model--as a term that describes not only the transmission of a virus but also the propagation of a phenomenon. The authors describe a wide range of social, cultural, political, and anthropological instances through the prism of contagion--from anti-Semitism to migration, from the nuclear contamination of the planet to the violence of Mao's Red Guard. The book proceeds glossary style, with a series of short texts arranged alphabetically, beginning with an entry on aluminum and "environmental contagion" and ending with a discussion of writing and "textual resemblance" caused by influence, imitation, borrowing, and plagiarism. The authors--leading scholars associated with the Center for Historical Research (CRH, Centre de recherches historiques), Paris--consider such topics as the connection between contagion and suggestion, "waltzmania" in post-Terror Paris, the effect of reading on sensitive imaginations, and the contagiousness of yawning. They take two distinct approaches: either examining contagion and what it signified contemporaneously, or deploying contagion as an interpretive tool. Both perspectives illuminate unexpected connections, unnoticed configurations, and invisible interactions.



Political Cleavages And Social Inequalities


Political Cleavages And Social Inequalities
DOWNLOAD
Author : Amory Gethin
language : en
Publisher: Harvard University Press
Release Date : 2021-11-16

Political Cleavages And Social Inequalities written by Amory Gethin and has been published by Harvard University Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2021-11-16 with Political Science categories.


The empirical starting point for anyone who wants to understand political cleavages in the democratic world, based on a unique dataset covering fifty countries since WWII. Who votes for whom and why? Why has growing inequality in many parts of the world not led to renewed class-based conflicts, seeming instead to have come with the emergence of new divides over identity and integration? News analysts, scholars, and citizens interested in exploring those questions inevitably lack relevant data, in particular the kinds of data that establish historical and international context. Political Cleavages and Social Inequalities provides the missing empirical background, collecting and examining a treasure trove of information on the dynamics of polarization in modern democracies. The chapters draw on a unique set of surveys conducted between 1948 and 2020 in fifty countries on five continents, analyzing the links between votersÕ political preferences and socioeconomic characteristics, such as income, education, wealth, occupation, religion, ethnicity, age, and gender. This analysis sheds new light on how political movements succeed in coalescing multiple interests and identities in contemporary democracies. It also helps us understand the conditions under which conflicts over inequality become politically salient, as well as the similarities and constraints of voters supporting ethnonationalist politicians like Narendra Modi, Jair Bolsonaro, Marine Le Pen, and Donald Trump. Bringing together cutting-edge data and historical analysis, editors Amory Gethin, Clara Mart’nez-Toledano, and Thomas Piketty offer a vital resource for understanding the voting patterns of the present and the likely sources of future political conflict.



Why Save The Bankers


Why Save The Bankers
DOWNLOAD
Author : Thomas Piketty
language : en
Publisher: HMH
Release Date : 2016-04-05

Why Save The Bankers written by Thomas Piketty and has been published by HMH this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2016-04-05 with Business & Economics categories.


Reflections on politics, the economy, and the modern world by the #1 New York Times–bestselling author of Capital in the Twenty-First Century. Thomas Piketty’s work has proved that unfettered markets lead to increasing inequality, and that without meaningful regulation, capitalist economies will concentrate wealth in an ever smaller number of hands, threatening democracy. For years, his newspaper columns have pierced the surface of current events to reveal the economic forces underneath. Why Save the Bankers? collects these columns from the period between the September 2008 collapse of Lehman Brothers and the November 2015 terrorist attacks in Paris. In crystalline prose, Piketty examines a wide range of topics, and along the way he decodes the European Union’s economic troubles, weighs in on oligarchy in the United States, wonders whether debts actually need to be paid back, and discovers surprising lessons about inequality by examining the career of Steve Jobs. Coursing with insight and flashes of wit, these brief essays offer a view of recent history through the eyes of one of the most influential economic thinkers of our time. “Easy to follow for readers without much knowledge of economics, especially when [Piketty] picks apart topics that defy classical economic logic; in this he resembles Paul Krugman, who similarly writes clearly on complex topics . . . Helps make sense of recent financial history.” —Kirkus Reviews “Anyone with an interest in politics, monetary policy, or international diplomacy will get a kick out of Piketty’s clear discussion.” —Shelf Awareness “If you have been influenced by Piketty’s landmark work on inequality, make sure to read this next.” —Naomi Klein, author of The Shock Doctrine and This Changes Everything



Queenie


Queenie
DOWNLOAD
Author : Candice Carty-Williams
language : en
Publisher: Hachette UK
Release Date : 2019-04-11

Queenie written by Candice Carty-Williams and has been published by Hachette UK this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2019-04-11 with Fiction categories.


THE SUNDAY TIMES BESTSELLER BOOK OF THE YEAR AT THE BRITISH BOOK AWARDS SHORTLISTED FOR THE COSTA FIRST NOVEL AWARD LONGLISTED FOR THE WOMEN'S PRIZE FOR FICTION 'A deliciously funny, characterful, topical and thrilling novel for our times' Bernardine Evaristo, winner of the Booker Prize 'Brilliant, timely, funny, heartbreaking' Jojo Moyes 'A must-read novel about sex, selfhood, and the best friendships that get us through it all' Candace Bushnell, author of Sex and the City Queenie is a twenty-five-year-old Black woman living in south London, straddling Jamaican and British culture whilst slotting neatly into neither. She works at a national newspaper where she's constantly forced to compare herself to her white, middle-class peers, and beg to write about Black Lives Matter. After a messy break up from her long-term white boyfriend, Queenie finds herself seeking comfort in all the wrong places. As Queenie veers from one regrettable decision to another, she finds herself wondering, What are you doing? Why are you doing it? Who do you want to be? - the questions that every woman today must face in a world that keeps trying to provide the answers for them. A darkly comic and bitingly subversive take on life, love, race and family, Queenie will have you nodding in recognition, crying in solidarity and rooting for this unforgettable character every step of the way. A disarmingly honest, boldly political and truly inclusive tale that will speak to anyone who has gone looking for love and acceptance and found something very different in its place. ****** LONGLISTED FOR THE JHALAK PRIZE SHORTLISTED FOR WATERSTONES BOOK OF THE YEAR SHORTLISTED FOR FOYLES BOOK OF THE YEAR SHORTLISTED FOR COMEDY WOMAN IN PRINT PRIZE 2020 BLACKWELL'S DEBUT NOVEL OF THE YEAR NAMED ONE OF THE TIMES, GUARDIAN, SUNDAY TIMES, DAILY MAIL AND EVENING STANDARD'S BEST BOOKS OF 2019