[PDF] Sul Tifare Il Taranto Ricerca Etnosemiotica Intorno Ad Una Disaffezione - eBooks Review

Sul Tifare Il Taranto Ricerca Etnosemiotica Intorno Ad Una Disaffezione


Sul Tifare Il Taranto Ricerca Etnosemiotica Intorno Ad Una Disaffezione
DOWNLOAD
READ

Download Sul Tifare Il Taranto Ricerca Etnosemiotica Intorno Ad Una Disaffezione PDF/ePub or read online books in Mobi eBooks. Click Download or Read Online button to get Sul Tifare Il Taranto Ricerca Etnosemiotica Intorno Ad Una Disaffezione book now. This website allows unlimited access to, at the time of writing, more than 1.5 million titles, including hundreds of thousands of titles in various foreign languages. If the content not found or just blank you must refresh this page



Sul Tifare Il Taranto Ricerca Etnosemiotica Intorno A Una Disaffezione


Sul Tifare Il Taranto Ricerca Etnosemiotica Intorno A Una Disaffezione
DOWNLOAD
READ
Author : Michele Dentico
language : it
Publisher:
Release Date : 2019

Sul Tifare Il Taranto Ricerca Etnosemiotica Intorno A Una Disaffezione written by Michele Dentico and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2019 with Literary Criticism categories.




Sul Tifare Il Taranto Ricerca Etnosemiotica Intorno Ad Una Disaffezione


Sul Tifare Il Taranto Ricerca Etnosemiotica Intorno Ad Una Disaffezione
DOWNLOAD
READ
Author : Michele Dentico
language : it
Publisher: Società Editrice Esculapio
Release Date : 2020-03-01

Sul Tifare Il Taranto Ricerca Etnosemiotica Intorno Ad Una Disaffezione written by Michele Dentico and has been published by Società Editrice Esculapio this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2020-03-01 with Literary Criticism categories.


Sul tifare il Taranto è una ricerca etnografica svolta nel 2017 a cavallo tra le due stagioni calcistiche. Si tratta di un tentativo di descrizione dei movimenti messi in atto dai tifosi del Taranto che hanno frequentato lo stadio Iacovone nei mesi della ricerca, che prova a rendere conto della complessità di una pratica troppo spesso banalizzata e bollata come anomica. Quali sono gli elementi costitutivi che caratterizzano la fruizione del calcio e le sue rappresentazioni? Quanto incidono le misure repressive sul piacere di andare allo stadio? Come si sviluppano le pratiche di fruizione dello stadio Iacovone? Quali sono gli effetti di senso attraverso cui si produce il discorso del tifo a Taranto? E la disaffezione che coinvolge il sistema calcio produce alcune specificità nella realtà tarantina? Attraverso un’ipotesi metodologica sperimentale, la ricerca contenuta in questo libro tenta di rispondere a queste domande assumendo una prospettiva che sappia rendere conto dello sguardo dei soggetti protagonisti di questa pratica sociale. L’etnosemiotica dialoga con l’antropologia e la sociologia per descrivere i sensi che vengono conferiti al tifare il Taranto nonostante la profonda disaffezione che pervade l’ambiente, nel primo tentativo di studio sulla “comunità della domenica” dello Iacovone.



Cura Del Senso E Critica Sociale


Cura Del Senso E Critica Sociale
DOWNLOAD
READ
Author : AA. VV.
language : it
Publisher: Mimesis
Release Date : 2022-09-30T00:00:00+02:00

Cura Del Senso E Critica Sociale written by AA. VV. and has been published by Mimesis this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2022-09-30T00:00:00+02:00 with Language Arts & Disciplines categories.


Quando una disciplina inizia a guardarsi indietro per redigere la propria storia, certamente èin crisi. Non èil caso della semiotica oggi in Italia, dove anzi ci si trova in un momento di forte crescita, sia dal punto di vista degli andamenti della ricerca sia da quello accademico e culturale. Fatte salve le resistenze (corporative? ideologiche? politiche?) allo sviluppo del paradigma di studi sui testi e i modelli socio-culturali, la semiotica italiana vive un’euforica crescita intellettuale: ha ribadito i propri programmi d’azione e di passione, s’èdotata degli adeguati strumenti di indagine, ha superato prove e controprove, ha raggiunto parecchi risultati: e sta ricevendo i dovuti riconoscimenti.Questo volume ne offre una ricognizione, con un viaggio nei suoi principali campi di studio: immagine, cibo, religione, cultura, media, audiovisivi, cognizione, musica, pubblicità, moda, memoria, politica, diritto... Ecco apparire il minimo comune denominatore di uno studio scientifico che ha a cuore i fenomeni storici ed etnici: la società èun corpo con arti e membra i cui sintomi vanno osservati da vicino. I semiologi lo analizzano e interpretano con l’impegno politico di traduttori di ciò che accade.



Un Etnosemiologo Al Museo


Un Etnosemiologo Al Museo
DOWNLOAD
READ
Author : Francesco Marsciani
language : it
Publisher: Società Editrice Esculapio
Release Date : 2021-05-27

Un Etnosemiologo Al Museo written by Francesco Marsciani and has been published by Società Editrice Esculapio this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2021-05-27 with Literary Criticism categories.


Il 12 dicembre 2019 si è svolta la giornata di studi su etnosemiotica e museologia presso il Dipartimento delle Arti dell’Università di Bologna. In questo volume i contributi degli intervenuti. L’iniziativa si è collocata a conclusione di un percorso di ricerca condotto durante i corsi di Etnosemiotica dei due anni precedenti, svolto con gli studenti e arricchito da contributi esterni sollecitati a esperti del tema. Particolarmente evidente, nel corpo stesso di questa pubblicazione, risulta il lavoro svolto sul Museo di Palazzo Poggi, presso l’Università di Bologna, durante il quale molti sguardi si sono esercitati e confrontati e che qui rilanciano la sfida: come fare etnosemiotica nel museo? Cosa può dire l’etnosemiotica dell’esperienza di visita e cosa può scoprire delle strutture di produzione di senso che i musei, in generale e nelle loro specificità, mettono in atto attraverso il loro allestimento, le loro scelte espositive, le loro strategie di promozione e di divulgazione, la loro costruzione dell’interesse? Intorno a queste domande la giornata di studi ha organizzato due momenti tra loro distinti ma convergenti: una prima parte dedicata alla presentazione dei risultati della ricerca sul Museo di Palazzo Poggi, presentazione che è stata accompagnata da una tavola rotonda con esperti di gestione della realtà museale, e una seconda parte alla quale sono state invitate quattro ricercatrici che sul museo, sui musei e sulla musealità hanno abbondantemente riflettuto nel corso degli ultimi anni. Ne risulta un campo articolato di osservazioni, domande e approfondimenti, soprattutto un confronto a più voci, che è l’occasione per restituire alla realtà dei musei, oggi, tutta la ricchezza che questi spazi manifestano, sia nelle loro versioni più tradizionali che nelle realizzazioni contemporanee più innovative.



La Pratica Religiosa Cattolica Ai Tempi Del Coronavirus


La Pratica Religiosa Cattolica Ai Tempi Del Coronavirus
DOWNLOAD
READ
Author : Chiara Petrini
language : it
Publisher: Società Editrice Esculapio
Release Date : 2021-05-31

La Pratica Religiosa Cattolica Ai Tempi Del Coronavirus written by Chiara Petrini and has been published by Società Editrice Esculapio this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2021-05-31 with Literary Criticism categories.


La pandemia di COVID-19 ha stravolto le abitudini dei credenti cattolici e li ha obbligati ad affrontare una crisi sociale e spirituale: come vivere la propria fede chiusi in casa? Come rinunciare alla vita comunitaria, elemento centrale del cristianesimo? Anche dopo la riapertura delle chiese il rituale della messa ne è uscito trasformato, mutato radicalmente dal distanziamento sociale e dalle regole sanitarie. L’obiettivo del lavoro di Chiara Petrini è proprio quello di descrivere il cambiamento delle pratiche religiose cattoliche durante l’emergenza pandemica, nel tentativo di offrire un contributo allo studio delle modalità con cui la religione viene vissuta in tempo di crisi. Per farlo, l’autrice svolge un’analisi semiotica di un vasto corpus di testi (dirette su TV e social media, opuscoli, preghiere...), ma soprattutto utilizza la prospettiva etnosemiotica per esaminare il rituale religioso nel suo farsi, in un periodo di continua rinegoziazione del proprio significato.



Di Foglie Aria Ed Espressione


Di Foglie Aria Ed Espressione
DOWNLOAD
READ
Author : Edoardo Lucatti
language : it
Publisher: Società Editrice Esculapio
Release Date : 2022-06-06

Di Foglie Aria Ed Espressione written by Edoardo Lucatti and has been published by Società Editrice Esculapio this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2022-06-06 with Literary Criticism categories.


“Un semiotico a cui per ipotesi fosse vietato di operare scientifica- mente, magari per l’arrivo di alieni complottisti cui la scienza fosse del tutto invisa, sarebbe costretto, volendo nondimeno dar seguito ai propri uffici, a fare lo sciamano. A ruoli invertiti, uno sciamano cui sempre per ipotesi fosse vietato di operare animisticamente, magari per l’arrivo di alieni scientisti cui l’animismo sembrasse una cieca follia, sarebbe costretto, volendo nondimeno dar seguito ai propri uffici, a fare il semiotico.” Nel proporre questo chiasmo controfattuale, Edoardo Lucatti prova a liberare una serie di risonanze epistemologiche fra la razionalità della semiotica di Greimas, consegnata dal semiotico lituano alla famosa introduzione di Del senso (1970), e il prospettivismo amerindio che l’antropologo brasiliano Eduardo Viveiros de Castro affronta nelle Metafisiche cannibali (2009), con il duplice obiettivo di inquadrare diversamente l’irrisolta questione dello statuto scientifico della semiotica e di capire quale possa essere - ancora oggi - il ruolo e la ragion d’essere di una scienza della significazione.



Las Artes Del Cuerpo Como Celebraci N De La Vida Y El Encuentro


Las Artes Del Cuerpo Como Celebraci N De La Vida Y El Encuentro
DOWNLOAD
READ
Author : Fernando, Carvajal Sánchez
language : es
Publisher: Editorial Universidad del Rosario
Release Date : 2023-08-30

Las Artes Del Cuerpo Como Celebraci N De La Vida Y El Encuentro written by Fernando, Carvajal Sánchez and has been published by Editorial Universidad del Rosario this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2023-08-30 with Art categories.


Las artes del cuerpo como celebración de la vida y el encuentro es una obra que reúne los resultados de investigación de diversos académicos latinoamericanos, europeos y asiáticos alrededor del cuerpo, como escenario de tensiones disciplinares que contribuyen a la comprensión epistemológica de la investigación basada en artes, la investigación-creación y la investigación semiótica-sensible. Celebrar la vida mediante el movimiento, la creación, la posibilidad de ser y estar en espacios transfigurados por la presencia de lo bio; la danza como intersticio creador de nuevos ritmos de vida; el corpus pasional como agente del cambio, de la transición y la construcción de subjetividades sensibles que buscan otras formas de reexistir en el mundo. Ya no basta pensar el mundo. Sentirlo es un propósito inevitable para las nuevas generaciones de investigadores. Se investiga para sentir, para crear y para volver a existir en medio de las crisis ontológicas que han creado grietas en los paradigmas clásicos de la investigación. El cuerpo deconstruye el lugar del objeto–sujeto y abre la posibilidad de explorar lo sintiente en el investigador como agencias contemporáneas del conocimiento. Esta obra forma parte del trabajo colaborativo con la Asociación Internacional de Semiótica IASS–AIS y la Federación Latinoamericana de Semiótica FELS.



Designs For An Anthropology Of The Contemporary


Designs For An Anthropology Of The Contemporary
DOWNLOAD
READ
Author : Paul Rabinow
language : en
Publisher: Duke University Press
Release Date : 2008-11-10

Designs For An Anthropology Of The Contemporary written by Paul Rabinow and has been published by Duke University Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2008-11-10 with Social Science categories.


In this compact volume two of anthropology’s most influential theorists, Paul Rabinow and George E. Marcus, engage in a series of conversations about the past, present, and future of anthropological knowledge, pedagogy, and practice. James D. Faubion joins in several exchanges to facilitate and elaborate the dialogue, and Tobias Rees moderates the discussions and contributes an introduction and an afterword to the volume. Most of the conversations are focused on contemporary challenges to how anthropology understands its subject and how ethnographic research projects are designed and carried out. Rabinow and Marcus reflect on what remains distinctly anthropological about the study of contemporary events and processes, and they contemplate productive new directions for the field. The two converge in Marcus’s emphasis on the need to redesign pedagogical practices for training anthropological researchers and in Rabinow’s proposal of collaborative initiatives in which ethnographic research designs could be analyzed, experimented with, and transformed. Both Rabinow and Marcus participated in the milestone collection Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. Published in 1986, Writing Culture catalyzed a reassessment of how ethnographers encountered, studied, and wrote about their subjects. In the opening conversations of Designs for an Anthropology of the Contemporary, Rabinow and Marcus take stock of anthropology’s recent past by discussing the intellectual scene in which Writing Culture intervened, the book’s contributions, and its conceptual limitations. Considering how the field has developed since the publication of that volume, they address topics including ethnography’s self-reflexive turn, scholars’ increased focus on questions of identity, the Public Culture project, science and technology studies, and the changing interests and goals of students. Designs for an Anthropology of the Contemporary allows readers to eavesdrop on lively conversations between anthropologists who have helped to shape their field’s recent past and are deeply invested in its future.



The Chicago Guide To Collaborative Ethnography


The Chicago Guide To Collaborative Ethnography
DOWNLOAD
READ
Author : Luke Eric Lassiter
language : en
Publisher: University of Chicago Press
Release Date : 2008-08-25

The Chicago Guide To Collaborative Ethnography written by Luke Eric Lassiter and has been published by University of Chicago Press this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2008-08-25 with Social Science categories.


Collaboration between ethnographers and subjects has long been a product of the close, intimate relationships that define ethnographic research. But increasingly, collaboration is no longer viewed as merely a consequence of fieldwork; instead collaboration now preconditions and shapes research design as well as its dissemination. As a result, ethnographic subjects are shifting from being informants to being consultants. The emergence of collaborative ethnography highlights this relationship between consultant and ethnographer, moving it to center stage as a calculated part not only of fieldwork but also of the writing process itself. The Chicago Guide to Collaborative Ethnography presents a historical, theoretical, and practice-oriented road map for this shift from incidental collaboration to a more conscious and explicit collaborative strategy. Luke Eric Lassiter charts the history of collaborative ethnography from its earliest implementation to its contemporary emergence in fields such as feminism, humanistic anthropology, and critical ethnography. On this historical and theoretical base, Lassiter outlines concrete steps for achieving a more deliberate and overt collaborative practice throughout the processes of fieldwork and writing. As a participatory action situated in the ethical commitments between ethnographers and consultants and focused on the co-construction of texts, collaborative ethnography, argues Lassiter, is among the most powerful ways to press ethnographic fieldwork and writing into the service of an applied and public scholarship. A comprehensive and highly accessible handbook for ethnographers of all stripes, The Chicago Guide to Collaborative Ethnography will become a fixture in the development of a critical practice of anthropology, invaluable to both undergraduates, graduate students, and faculty alike.