Il Liberalismo Di Luigi Einaudi O Del Buongoverno


Il Liberalismo Di Luigi Einaudi O Del Buongoverno
DOWNLOAD
FREE 30 Days

Download Il Liberalismo Di Luigi Einaudi O Del Buongoverno PDF/ePub or read online books in Mobi eBooks. Click Download or Read Online button to get Il Liberalismo Di Luigi Einaudi O Del Buongoverno book now. This website allows unlimited access to, at the time of writing, more than 1.5 million titles, including hundreds of thousands of titles in various foreign languages. If the content not found or just blank you must refresh this page





Il Liberalismo Di Luigi Einaudi O Del Buongoverno


Il Liberalismo Di Luigi Einaudi O Del Buongoverno
DOWNLOAD
FREE 30 Days

Author : Paolo Silvestri
language : it
Publisher: Rubbettino Editore
Release Date : 2008-01-01

Il Liberalismo Di Luigi Einaudi O Del Buongoverno written by Paolo Silvestri and has been published by Rubbettino Editore this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2008-01-01 with Political Science categories.


«Buongoverno e malgoverno: un'antitesi che percorre tutta la storia del pensiero politico, uno dei grandi temi, se non il più grande, della riflessione politica di tutti i tempi». Eppure, «nessuno usa più le parole buongoverno e malgoverno, e chi le usa ancora sembra volto al passato, a un passato remoto, che solo un compositore di prediche inutili ha ancora il coraggio di riesumare» (N. Bobbio). Questo libro si propone di qualificare teoreticamente il senso e il modo in cui Luigi Einaudi, «compositore di prediche inutili», riattualizza il mito del buongoverno alla luce della portata dirompente dell'economico per la modernità e dei suoi effetti sul giuridico, il politico e l'etico. Il tentativo che egli compie è quello di fondare nuovamente le istituzioni liberali compromesse dalla Grande guerra e in seguito sconvolte dal fascismo. Riprendendo il filo del buongoverno, Einaudi tesse così l'ordito e la trama di una figura che precede e trascende i tò poi e le categorie del suo pensiero, e che, a un tempo, li tiene assieme, assurgendo a immagine sintetica e fondativa della società liberale, nonché del suo stesso liberalismo. Il liberalismo di Luigi Einaudi o del Buongoverno è la ricostruzione di una «visione del mondo», dell'«uomo» e della «libertà», visione che ha a cuore la tutela di quel «bene supremo che è la libertà dell'uomo», ma che sostiene anzitutto la causa delle «libertà concrete» affinché ciascuno di noi possa «continuamente rompere la frontiera del noto, del già sperimentato, e muovere verso l'ignoto ancora aperto all'avanzamento materiale e morale dell'umanità».



On Abstract And Historical Hypotheses And On Value Judgments In Economic Sciences


On Abstract And Historical Hypotheses And On Value Judgments In Economic Sciences
DOWNLOAD
FREE 30 Days

Author : Luigi Einaudi
language : en
Publisher: Taylor & Francis
Release Date : 2016-11-03

On Abstract And Historical Hypotheses And On Value Judgments In Economic Sciences written by Luigi Einaudi and has been published by Taylor & Francis this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2016-11-03 with Business & Economics categories.


A.1.3 The anthropological background: The individual and the collective -- A.2 Excursus -- A.3 Value judgments, economics, philosophy -- A.3.1 The issue of value judgments -- A.3.2 Economics, philosophy and the whole man -- Bibliography -- Index.



Croce Ed Einaudi


Croce Ed Einaudi
DOWNLOAD
FREE 30 Days

Author : Giancristiano Desiderio
language : it
Publisher: Rubbettino Editore
Release Date : 2020-02-14T00:00:00+01:00

Croce Ed Einaudi written by Giancristiano Desiderio and has been published by Rubbettino Editore this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2020-02-14T00:00:00+01:00 with Political Science categories.


Nella storia della cultura italiana vi sono vicende di uomini e di idee molto citate ma molto poco davvero conosciute. La celebre polemica tra Benedetto Croce e Luigi Einaudi sul rapporto tra liberismo e liberalismo è una di queste. Tutt’altro, infatti, che un duro scontro polemico senza volontà d’intendersi, la celebre polemica fu una civilissima discussione tra i due maggiori interpreti della cultura liberale italiana che ancora oggi, se conosciuta a partire dai testi e dal contesto, è in grado per noi abitanti del terzo millennio di essere un punto di riferimento per schiarire e ingagliardire il concetto di libertà e la nostra stessa fragile democrazia rappresentativa. Qui, nelle pagine che seguono, la discussione tra il filosofo e l’economista è ricostruita per la prima volta nella genesi, nello sviluppo, nella conclusione e nel suo significato considerando sia i testi sia le lettere sia gli avvenimenti degli anni Venti, Trenta, Quaranta del secolo scorso in cui i veri nemici di Croce e Einaudi, e di tutti gli uomini liberi, erano le varie forme di totalitarismo, dal nazionalsocialismo tedesco al comunismo sovietico. Non mancano le sorprese, sia perché le posizioni di Croce e Einaudi sono meno distanti di quanto non si immagini, sia perché la conclusione della polemica, mai realmente considerata, appare oggi come un inedito, sia perché la polemica trova una sua composizione nella relazione tra la teoria e la pratica del liberalismo che, non casualmente, dà il titolo al libro.



Liberismo E Liberalismo


Liberismo E Liberalismo
DOWNLOAD
FREE 30 Days

Author : Benedetto Croce
language : it
Publisher: Mimesis
Release Date : 2021-12-02T00:00:00+01:00

Liberismo E Liberalismo written by Benedetto Croce and has been published by Mimesis this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2021-12-02T00:00:00+01:00 with Philosophy categories.


È la libertà economica a garantire e determinare la libertà etica e politica o, altrimenti, è la libertà a farsi garante di se stessa creando le istituzioni di cui necessita storicamente? Liberismo e liberalismo non è solo un prezioso libro che raccoglie tutti i contributi della celebre discussione tra Croce ed Einaudi sul rapporto tra liberismo e liberalismo, ma anche un potente strumento che fornisce una visione completa del pensiero dei due massimi volti del liberalismo italiano del Novecento.



Luigi Einaudi


Luigi Einaudi
DOWNLOAD
FREE 30 Days

Author : Luigi Einaudi
language : it
Publisher:
Release Date : 2001

Luigi Einaudi written by Luigi Einaudi and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2001 with categories.




Luigi Einaudi E La Politica


Luigi Einaudi E La Politica
DOWNLOAD
FREE 30 Days

Author : Luigi Einaudi
language : it
Publisher: IBL Libri
Release Date : 2021-10-15

Luigi Einaudi E La Politica written by Luigi Einaudi and has been published by IBL Libri this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2021-10-15 with Political Science categories.


Come possiamo disegnare istituzioni capaci di garantire i diritti individuali? Quali sono le relazioni tra politica e mercato? La democrazia deve davvero basarsi sul predominio della maggioranza? Che tipo di legge elettorale può agevolare il buongoverno? Come si seleziona una buona classe dirigente? Per commemorare i sessant'anni dalla scomparsa di Luigi Einaudi, questo libro riunisce una selezione sintetica ma completa degli scritti politici dell’economista e statista piemontese, affiancando alcuni saggi piuttosto noti, ma non sempre facilmente reperibili, a interventi pressoché sconosciuti eppure utilissimi per comprendere le risposte – sempre originali e stimolanti – che diede a questioni politiche ancora attuali. Un liberalismo, quello einaudiano, ispirato a princìpi ideali ma pragmatico nelle soluzioni, che parla ai cittadini di oggi e li spinge a riflettere sui dilemmi che attanagliano le nostre società nel bel mezzo di una crisi di legittimità senza precedenti.



Luigi Einaudi E La Costituente


Luigi Einaudi E La Costituente
DOWNLOAD
FREE 30 Days

Author : Luigi Einaudi
language : it
Publisher: IBL Libri
Release Date : 2020-08-30

Luigi Einaudi E La Costituente written by Luigi Einaudi and has been published by IBL Libri this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2020-08-30 with Business & Economics categories.


I liberali devono «abbattere e contrastare tutti i monopoli legali, distruggere quelle leggi le quali costituiscono il monopolio, ma se poi, distrutti tutti quei monopoli i quali derivano dalla legge, qualche monopolio dovesse durare ancora, noi dovremo essere contrari a questo monopolio e anche questo dovremo abbattere. Siano monopoli dei datori di lavoro, siano dei lavoratori». Così si esprimeva Luigi Einaudi, intervenendo al primo congresso del secondo dopoguerra del Partito liberale italiano, celebratosi a Roma nella primavera del 1946. Tale posizione intransigentemente antimonopolistica sarebbe stata ribadita di lì a poco in occasione dei lavori dell’Assemblea costituente. Obiettivo del volume è quello di inserire le riflessioni e le argomentazioni antimonopolistiche e, più in generale, anticorporative einaudiane emerse nel dibattito alla Costituente all’interno di alcuni fili rossi che percorrono l’intera produzione scientifica e giornalistica dell’economista e statista piemontese.



A History Of Italian Economic Thought


A History Of Italian Economic Thought
DOWNLOAD
FREE 30 Days

Author : Riccardo Faucci
language : en
Publisher: Routledge
Release Date : 2014-04-03

A History Of Italian Economic Thought written by Riccardo Faucci and has been published by Routledge this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2014-04-03 with Business & Economics categories.


This book provides the non-Italian scholar with an extensive picture of the development of Italian economics, from the Sixteenth century to the present. The thread of the narrative is the dialectics between economic theory and political action, where the former attempts to enlighten the latter, but at the same time receives from politics the main stimulus to enlarge its field of reflection. This is particularly clear during the Enlightenment. Inside, this book insists on stressing that Galiani, Verri, and Beccaria were economists quite sensitive to practical issues, but who also were willing to attain generally valid conclusions. In this sense, "pure economics" was never performed in Italy. Even Pareto used economics (and sociology) in order to interpret and possibly steer the course of political action. Within this book it illustrates the Restoration period (1815-48). There was a slowdown of the economists' engagement, due to an adverse political situation, that prompted the economists to prefer less dangerous subjects, such as the relationship between economics, morals, and law (the main interpreter of this attitude was Romagnosi). After 1848, however, in parallel with the Risorgimento cultural climate, a new vision of the economists' task was eventually manifested. Between economics and political Liberalism a sort of alliance was established, whose prophet was F. Ferrara. While the Historical school of economics of German origin played a minor role, Pure Economics (1890-1940 approx.) had a considerable success, as regards both economic equilibrium and the theory of public finance. Consequently, the introduction of Keynes's ideas was rather troubled. Instead, Hayek had an immediate success. This book concludes with a chapter devoted to the intense relationships between economic theories, economic programmes and political action after 1945. Here, the Sraffa debate played an important role in stimulating Italian economists to a reflection on the patterns of Italian economy and the possibilities of transforming Italy's economic and social structure.



Emer De Vattel And The Politics Of Good Government


Emer De Vattel And The Politics Of Good Government
DOWNLOAD
FREE 30 Days

Author : Antonio Trampus
language : en
Publisher: Springer Nature
Release Date : 2020-08-31

Emer De Vattel And The Politics Of Good Government written by Antonio Trampus and has been published by Springer Nature this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 2020-08-31 with Science categories.


This book explores the history of the international order in the eighteenth and nineteenth century through a new study of Emer de Vattel’s Droit des gens (1758). Drawing on unpublished sources from European archives and libraries, the book offers an in-depth account of the reception of Vattel’s chief work. Vattel’s focus on the myth of good government became a strong argument for republicanism, the survival of small states, drafting constitutions and reform projects and fighting everyday battles for freedom in different geographical, linguistic and social contexts. The book complicates the picture of Vattel’s enduring success and usefulness, showing too how the work was published and translated to criticize and denounce the dangerousness of these ideas. In doing so, it opens up new avenues of research beyond histories of international law, political and economic thought.



Pensiero Politico Di Luigi Einaudi


Pensiero Politico Di Luigi Einaudi
DOWNLOAD
FREE 30 Days

Author : Luigi Einaudi
language : it
Publisher:
Release Date : 1994

Pensiero Politico Di Luigi Einaudi written by Luigi Einaudi and has been published by this book supported file pdf, txt, epub, kindle and other format this book has been release on 1994 with Political Science categories.